Освіта

ШІ в освіті допоможе зрозуміти, як мислить людина

Вчителі-роботи, адаптивні інтелектуальні наставники і «розумні» програми для написання есе – все це не майбутнє штучного інтелекту в освіті, а всього лише крок вперед. Справжня сила, яку штучний інтелект привносить в сферу навчання і освіти полягає у розвитку більш ефективного сприйняття і розуміння того, як навчається людина. Виміряти і усвідомити масштаби людського інтелекту, набагато більш складного, ніж «свідомість» будь-якої машини – ось пріоритетне завдання освіти майбутнього.

Більшу частину можливостей свого інтелекту людина приймає як належне. Тільки при спробі автоматизувати нові види діяльності або процеси, людина розуміє, наскільки важливий процес мислення і інтелектуальна активність. І при автоматизації звичних процесів людина не повинна забувати про ключову роль мислення. Зловживання технологіями призводить до безлічі етичних проблем, пов’язаних зі штучним інтелектом.

В майбутньому людство зіткнеться з інтелектуальної інфраструктурою, яка буде забезпечувати всі потреби в навчанні як з використанням AI, так і без нього. Подібно електриці, присутній сьогодні практично у кожному будинку і забезпечуючій роботу комп’ютерів і мережі інтернет, штучний інтелект в освіті стане нормою. Будь-який процес пояснення навчального матеріалу, наприклад процес фотосинтезу, може бути автоматизований і представлений у доповненій реальності. Таким чином учні отримають максимально ефективне і доступне пояснення з урахуванням їх віку. У свою чергу вчитель зможе вислухати пояснення дітей і їх бачення процесу, а потім, якщо необхідно, переглянути запис AR з поясненням. Взаємодія зі штучним інтелектом буде стимулювати у дітей здатності до досліджень, роздумів, контролю розумової діяльності і розуміння навчального матеріалу. Діти поступово навчаться справлятися зі складними ситуаціями і відокремлювати інтелектуальні процеси від побудови соціальних взаємозв’язків (які, переважно, створюються інтуїтивно, на рівні особистих переваг, а не раціонального вибору).

Як буде будуватися інтелектуальна інфраструктура в освітній системі? Перш за все, шляхом аналізу великих даних про поведінку дитини, на базі застосування алгоритмів глибокого навчання і людського інтелекту для інтерпретації інформації, яка видається машинами. Науку необхідно використовувати для розуміння самого процесу навчання: яким чином відбувається навчання і як працює процес розуміння наукового матеріалу людиною. Це важливо для рефлексії і метапізнання, а також глобального контролю процесу навчання в школах і вищих навчальних закладах. Наслідки такої діяльності масштабні: можна збирати і аналізувати величезні обсяги даних, а також виділяти питання, на які людство поки не може відповісти. Чим більше мультимодальних даних буде оброблено, тим краще учні зможуть зрозуміти математику, історію або іноземні мови. Щоб мінімізувати ризики впливу технологій на освіту, людству потрібно розумно використовувати сучасні системи штучного інтелекту.