АІ в бізнесі

Подвійний удар Amazon: гігант e-Commerce має намір підкорити роздрібне офлайн-середовище

eCommerce, ИИ в розничной торговле

Amazon, схоже, не робить програшних ходів: гігант онлайн-торгівлі спрямовує зусилля у сферу роздрібних продажів. Чи буде ця стратегія успішною, поки не ясно, проте вже зараз за допомогою технології ШІ в роздрібній торгівлі, аналітики і big data найуспішніший рітейлер світу просувається вперед і випереджає конкурентів.

За даними аналітичних компаній, не дивлячись на вибух e-commerce сегмента, люди як і раніше купують велику кількість товарів у звичайних магазинах. У 2017 році обсяг роздрібних продажів у США склав 3,49 трильйона доларів, з цієї суми лише 13% (близько 435 мільярдів доларів) припали на частку електронних покупок. Зростання електронної комерції очевидне, її темпи збільшуються з року в рік. Однак переломний момент настане ще нескоро, підкреслюють аналітики.

Стратегія поглинання ринку від Амазон

Гігант індустрії електронної комерції, компанія Amazon є учасником роздрібних продажів набагато довше, ніж може здаватися. В онлайн-ритейлі вона займає позицію лідера вже кілька років. У 2018 році 50% від усіх покупок, зроблених у всьому світі через інтернет, прийшлися на частку Амазон.

Зараз ритейлер розраховує отримати ще один «приз»: провести оптимізацію роздрібної торгівлі у точках фізичних продажів (поза інтернетом). В основному це планується зробити шляхом використання механізмів штучного інтелекту і біг дата.

Нещодавно компанія Amazon запустила власну мережу роздрібних продуктових магазинів у декількох містах США, не рахуючи недавнього придбання – Whole Foods. Величезна перевага гіганта у сфері електронної комерції це лише перший удар по слабких місцях конкурентів. Інновації, пов’язані з біг дата, стануть другим, більш важким ударом.

Як можуть втриматися «на плаву» інші учасники ринку? Універсальний спосіб – правильна політики зберігання товарів і розміщення їх на складах. Торгівля, що проводиться по інтернету, все одно прив’язана до фізичного зберігання товарів.

Інновації як спосіб стати першим

Інновації у складському господарстві пройшли довгий шлях трансформації від конвеєрної стрічки, винайденої в 1910 році Генрі Фордом, до універсального коду продуктів від IBM (всім знайомий «штрих-код») на початку 1970-х, і згодом до впровадження JC Penney – першої системи управління складом у 1975 році. Компанії Honeywell, Dematic (KION), Unitronics, Siemens та інші учасники ринку роздрібної торгівлі додатково оптимізували і модернізували традиційне складське господарство. Але потім з’явився Амазон.

Amazon Prime почав свою діяльність у 2005 році з торгівлі книгами та обмеженим набором товарів. По мірі збільшення асортименту ритейлер досяг першого місця у рейтингу швидкої і безпечної доставки. На сайті компанії можна знайти що завгодно, навіть найспецифічніший продукт. У 2012 році, коли автоматизовані склади ще займали величезні території і були капіталомісткі, Amazon придбала компанію Kiva Systems, яка відкрила еру автономних керованих транспортних засобів (AGV) або роботів, які швидко доставляли продукти зі складу на пакувальну лінію, де працювали люди.

Після придбання Kiva, ритейлер розпочав впровадження технологій: вони варіювалися від програмного забезпечення для управління складом (LogFire, набутий після Oracle; а також Fishbowl і Temando) до складської робототехніки (Locus Robotics, 6 River Systems, Magazino). Деякі з технологій цих компаній мали на увазі використання переносних пристроїв (наприклад, ProGlove, GetVu) працівниками складу.

Модернізація фізичної ритейл-середовища

Амазон зробив кілька спроб поглинути сферу офлайн-покупок. Як приклад можна привести Amazon Books (звичайні роздрібні книжкові магазини), Amazon Go (швидка роздрібна торгівля, де споживачі виконують самообслуговування, не користуючись послугами касирів) і Amazon 4-Star (магазини, в яких представлені тільки товари з рейтингом чотири зірки або вище).

Вже згадана мережа Whole Foods, придбана ритейлером у 2017 році, дала компанії вихід на ринок роздрібних продуктових магазинів.

І хоча деякі аналітики скептично ставляться до спроби захоплення офлайн-продажів, Amazon освоює принцип роботи роздрібної торгівлі у реальному часі, тому може робити в автономному режимі те, що і так досить успішно робить в інтернеті – збирати дані для побудови мега-ефективної моделі продажів.

Онлайн-продажі як і раніше досить ефективні в плані збору даних: який товар переглядав користувач, що купив, а що так і залишив у кошику, чи пішов з сайту взагалі чи повернувся пізніше і зробив замовлення. В онлайн-середовищі Амазон знає відповіді практично на будь-яке питання про клієнта. Чи зможе зробити це і офлайн, покаже час.