АІ в бізнесі

Південно-Східна Азія інвестує в логістику

За перше півріччя 2019 року інвестиції в технологічні компанії Південно-Східної Азії склали 5,99 мільярдів доларів. При цьому збільшилася кількість інвестицій на ранній стадії створення проектів. Ось чому компанії, яким всього кілька років, сьогодні вже в стані трансформувати економіку. Одним із пріоритетних напрямків для інвесторів є логістика.

Наприклад, індонезійська технологічна компанія Tokopedia, що спеціалізується на електронній комерції мала на меті об’єднати покупців і продавців, розосереджених по островам країни, шляхом формування онлайн-ринку. Компанія переглянула систему онлайн-платежів, оскільки сім із десяти чоловік в Індонезії не мають доступу до банківських послуг. В даний час Tokopedia є найбільш відвідуваною місцевою платформою електронної комерції в Індонезії. Щомісячні відвідування веб-сайтів перевищують 140 мільйонів.

Мобільна бізнес-платформа Tokopedia об’єднує споживачів і продавців своєї широкої технологічної мережею і великим вибором способу оплати, в тому числі і через партнерів по мікроплатежам, таких як місцеві магазини та поштові відділення. У 2018 році Tokopedia оголосила про партнерство з розробником мобільного гаманця Ovo. Так онлайн-ринки і спектр пропонованих послуг став доступний простим індонезійцям. Більше десяти років тому Tokopedia знадобилося два роки, щоб зібрати початковий капітал і почати бізнес, оскільки модель електронної комерції була в той час абсолютною новинкою для регіону. Зараз часи змінилися.

Розвиваючийся технологічний простір Південно-Східної Азії привертає увагу і інвестиції від компаній по всьому світу: від Силіконової долини до Шеньчженя і Токіо. З 11 технічних стартапів Південно-Східної Азії п’ять досягли статусу «Юникорн» (інвестиції в розмірі 1 млн. доларів і вище) за останні два роки. Щоб перетворитися в затребуваного представника своєї ніші, компанії проводять технічну підготовку. Крім застосування технологій в бізнес-операціях, вони використовують їх для перетворення галузевих вертикалей – освіти, фінансів, охорони здоров’я, роздрібної торгівлі і т.д. Йдеться про повну зміну методів ведення бізнесу та створення нових бізнес-моделей. Наприклад, логістична компанія, яка використовує давачі IoT для підвищення цифрової простежуваності доставлених товарів, не надає технічне рішення. А компанія, яка використовує штучний інтелект (ШІ) для стратегічної оптимізації сторонніх логістичних активів по всій вертикалі обслуговування – від прийняття рішення про те, де розташувати логістичні активи до оптимізації маршрутів доставки і налаштування взаємодії з користувачем – забезпечує клієнтам реалізацію технічних рішень.

У той час, як в Китаї повним ходом йде процес технічної реалізації, в Південно-Східній Азії вона тільки починається. Як і Китай в середині 2000-х років, азіатський регіон модернізує інфраструктуру, щоб замінити традиційні бізнес-моделі інноваційними.
Населення тут є технічно грамотним, готовим платити за сучасні технологічні послуги. Одним з актуальних завдань є адресна доставка. Вона відома, як логістика останньої милі, і завжди представляла проблему через високу вартість доставки невеликих обсягів посилок у віддалені і навіть недоступні місця регіону.

І хоча в Південно-Східній Азії щодня здійснюється три мільйони поставок електронної комерції, очікується, що до 2025 року на цей розділ буде припадати майже 40% економіки регіону (еквівалент 300 мільярдів доларів). Для розвитку місцевої логістичної структури компанія Ninja Van запропонувала використовувати нову бізнес-модель. Вона вирішує глобальні завдання з доставки останньої милі, використовуючи машинне навчання і сучасні технології, наприклад, відстежує рух вантажівок, управляє парком автомобілів і навіть дозволяє миттєво змінювати точки доставки в режимі онлайн. За п’ять років за допомогою такого підходу вдалося залучити інвестиції, вступити в партнерство з Grab і дійти за обсягами поставок до рівня логістичних гігантів.