Аналітика

Універсальна бізнес-вакцина від страху цифрової трансформації, на яку не потрібно чекати

~ 5 хв

2021 стане справжнім щепленням від самознищення для сильних і сміливих, і вироком для слабких і невпевнених у майбутньому життєздатності своєї компанії

Chybatyuk-analytics

У 2020, поки значна частина світу поперемінно відсиджує карантин, бізнес-ландшафт перебудовується у відповідь на виклики кризи, і цифрові сервіси трансформуються ледь не на звичку буття. Притому як для тих, хто хоче зберегти бувалу докоронавірусну стійкість, так і для тих, хто банально відчуває почуття голоду, розуміючи, що воно буде посилюватися з кожним днем.

А як там у нас?

Дилема розумних, але простих речей

На тлі ніби як зрозумілих сторонніх експериментів, ми, у своїй більшості і в кращих традиціях українського екзистенціального вакууму, чомусь вважаємо за краще випробовувати себе на міцність, якої не мали й до того, як накрило безповоротно. Цікаво, що навіть для провідних міжнародних аналітиків Україна, зокрема, є без перебільшення парадоксом. Ще донедавна – одна з найсильніших ІТ-укомплектованих країн, яка буквально вичавила кращих фахівців за власні кордони, в той час як решта компаній індустрії формують у представників інших індустрій не надію, а роздратування й недовіру.

А тепер лікнеп для прозріння тих, хто досі не прозрів: всупереч усім законам фізики, ми інтенсивно відмотуємо час назад. І цей опір став настільки помітним на рівні всієї держави, що, не дивлячись на загальну кризу, Західний світ надає «фінансову підтримку» Україні в напрямку цифрової трансформації. Тому що на тому етапі, коли Західний світ (і вже й не лише) не уявляє собі в принципі працюючу економіку без цифри, Україна не може впоратися навіть із прикладними діджитал-інструментами та документообігом, а бізнес – із додатками для роботи онлайн й оптимізації власних ресурсів.

Складно сказати, наскільки раціонально будуть використані до 2024 року 25 млн. євро від ЄС, задекларовані для розвитку сфери надання держпослуг в інтернеті та посилення мережевої кібербезпеки, так як до сьогоднішнього дня ринок доступних цифрових рішень дозволяв це зробити красиво і цивілізовано без залучення сторонніх інвестицій. Але те, що бізнес має взяти це на свій рахунок і перестати вірити в диво, – більш ніж очевидний факт для кожного поважаючого себе керівника компанії, який розуміє занедбаність ситуації.

2021 подарує надію, але не час 

До пандемії бізнес-інвестиції були сильно зосереджені на фундаментальних технологіях, а не на нових.  Цифрові онлайн інструменти увійшли без шуму, проте не обійшлося без нього, коли переважна більшість підприємств підхопилися в результаті власної ж неготовності ані до сьогодення, ані до майбутнього.

Сьогодні вже не кожен і правда потягне масштабовану ІТ-інфраструктуру, однак, дружити з її складовими неминуче доведеться через існуючі прогнози:

  • Товари та послуги. Цифрові продукти та цифровізація продуктів рік тому – різні речі і спосіб переосмислити свої бізнес-моделі й відносини з клієнтами. Сьогодні – окремі складові єдиної робочої бізнес-моделі і спосіб зберегти продажі/попит. Очікується, що до кінця 2021 світовий рітейл цифровізує майже 90% портфелю всіх існуючих товаро-послуг, а понад 20% з усіх компаній створять і будуть підтримувати окремі цифрові підрозділи для запуску та промоції нових пропозицій. Український рітейл заходить в цю екосистему повільно, але рано чи пізно вона поглине його повністю, тому освоювати елементарні діджитал-платформи потрібно було почати вчора.
  • Офіс і співробітництво. Практики калібру Virtual Desktop Infrastructure/Virtual Corporate Communications/Office Online-Management існують давно, а у 2021 стануть ключовою основою взаємодії всіх ланок бізнес-процесів і їх учасників. Світовий запит на організацію віртуальних робочих місць лише за останні півроку зріс на 60%. Вихід із локдауна й обіцяні успіхи вакцинації від коронавірусу не відкотять цей процес до колишніх каналів комунікації, які виявилися менш ефективними за фактом переходу на онлайн-платформи. Тим більше, що навіть невелика компанія сьогодні може дозволити собі стандартний пакет цифрових інструментів, які дозволяють організувати роботу співробітників/підрозділів без необхідності капітальної цифрової трансформації. Виживуть ті, котрі збережуть і розвинуть існуючу для цього ІТ-інфраструктуру, а не навпаки – знищать/вріжуть її у прагненні заощадити.
  • Клієнти та партнери. Пандемія буквально змушує шукати мінімум, який реально зробити, щоб отримати максимум від клієнтів/партнерів. Традиційними методами цю задачу не вирішити. І уявлення про те, що вони до цих пір працюють, проживуть рівно стільки, скільки проживе ваш бізнес без діджитал-рішень для зміцнення Partner Operations Support. У 2021 «мертві» оффлайн-канали почнуть відвалюватися, позбавляючи підприємства кисню. Притому відбуватися це буде не лише через пріоритезацію цифрових комунікацій, а й через пріоритезацію безпосередньо компаній – в якості потенційних партнерів, які їх використовують. До обміну інноваційними цінностями (за рахунок впровадження ціноутворення на основі результатів) українське бізнес-середовище ще не дозріло, але «поколювання в тілі» вже відчуває, хоч і поки мовчить.
  • Галузева доступність. Сам принцип простий: продажі будуть там, де буде доступна кнопка «купити». А ось виконання може виявитися складним. До кризи багато хто обирав між, наприклад, Shopify і індивідуальним тегуванням, або між Facebook Shops і Amazon Business. У 2021 доведеться експериментувати й поєднувати різні канали, відстежуючи продуктивність конкретної галузі. Плюс знадобляться фінансові вливання у персоналізацію та управління цифровими активами. Тобто, вже сьогодні для того, щоб заявити про свою «діджиталізацію», недостатньо підвищити рейтинг у пошукових системах і запустити один додаток.

Власне, пандемія вже показала, що для будь-якої компанії, незалежно від масштабу і галузі, критично важливо тримати за пазухою цифрові кейси, що дозволяють у стислі терміни трансформувати бізнес-модель і не допустити вигорання наявних ресурсів. І ніхто, крім кожної конкретної компанії, не візьме на себе відповідальність за вибір відповідної стратегії. А 2021 стане не стільки каталізатором нових цифрових зрушень, скільки продемонструє, як кожен оцінює свої реальні шанси залишитися гравцем ринку.