Аналітика

Свідома «цифрова зрілість» і фінансові показники: У чому сміливі процвітають, а невпевнені – програють

~ 6 хв

Підсумки одного з останніх досліджень Deloitte 2020 поточного року переконливо підтверджують прямий взаємозв’язок поліпшення фінансових показників компаній і впроваджених ними цифрових рішень для оптимізації та перетворення бізнес-моделі.

Чубатюк-аналітика

Позитивні результати були відзначені у понад 30% з тих, хто скористався тими чи іншими діджитал-інструментами, не дивлячись на кризу й економічні труднощі. Понад 10% підприємств, що мають «цифрову зрілість» завдяки більш раннім ініціативам з трансформації, взагалі заявили про зростання чистої виручки та рентабельності, що навіть значно перевищують їх середній галузевий показник, так як перехід в онлайн і хмарні сервіси відкрили їм ширші шляхи реалізації товарів  і послуг за межами внутрішнього ринку. Така закономірність зберігається в усіх галузях.

Важливо відзначити, що тут не стільки важливо те, в якому ступені цифрова трансформація мала загальний позитивний вплив на бізнес, а те, в яких масштабах мінімальні зусилля монетизують поставлені цілі.  Прийняття програмного продукту в якості базового допоміжного засобу для розвитку та стабілізації бізнесу, по суті, і є «цифровою зрілістю», чим сильно пишається західний світ, і яку не завжди адекватно трактує для себе підприємницьке середовище країн третього світу. І, тим не менш, за прогнозами Deloitte, всі ми рано чи пізно цифровізуємося, питання лише в тому, станеться це похапцем і від безвиході, або прагматично та з розумінням наступних опорних мотиваційних кейсів.

1. Загальна ефективність

Інтегровані в комплексі цифрові інструменти дозволяють сформувати та запустити єдиний механізм ефективної роботи підприємства за рахунок його занурення до діджитал-середовища. Тому негативні зовнішні фактори не чинять на його діяльність істотний вплив й не нівелюють поставлені фінансові цілі.

 Наприклад, страховому гігантові Guardian Life модернізована цифрова інфраструктура допомогла не просто скоротити витрати, а й забезпечила максимальну гнучкість усіх здійснюваних операцій і прискорила взаємодію з кожним потрібним учасником ринку – партнерами, клієнтами, постачальниками та навіть потенційними новими співробітниками. Компанія перемістила понад 200 своїх додатків до загальнодоступної хмари, завдяки чому без втрат закрила останній центр обробки даних ще на початку року. За словами ІТ-директора Guardian Life, витрати, пов’язані з подальшим запуском необхідних програмних рішень тепер не розглядаються як «ризикові», більш того – вони знизилися на 20-30% після міграції до хмари. Крім цього, рішення допомогло суттєво полегшити й прискорити перехід усієї компанії до ефективнішого підходу до процесу розробки нових продуктів і вдосконалення існуючих, оскільки завдання максимально чітко розподілені між співробітниками та топ-менеджментом. Перші можуть витрачати більше часу і ресурсів на тестування й навчання, а другі – контролювати процес в режимі реального часу, займаючись при цьому важливішими питаннями.

2. Загальне зростання виручки

Цифрова трансформація від початку «виросла» не суто із певних можливостей технологій, які сприяють швидшому досягненню результату, а, як не дивно, із запитів клієнтів/споживачів з їх зростаючими вимогами до якості й умов обслуговування.

Є маса досліджень, що показують, наскільки різкий ривок зробили багато компаній по всьому світові у певний проміжок часу, коли споживчий попит вперся у бажання отримувати щось принципово нове прогресивними методами. Нинішній пул програмних рішень перевищив очікування багатьох у всіх діючих областях, притому найчастіше потрібно зовсім небагато для отримання масштабного результату.

Наприклад, мережа ресторанів швидкого обслуговування Chipotle продемонструвала одну з кращих характерних практик збільшення доходу й задоволеності клієнтів завдяки вчасно інтегрованим цифровим інструментам. Компанія всього-на-всього «правильно» оновила свій мобільний додаток напередодні кризи, щоб користувачі могли максимально швидко та зручно персоналізувати свої замовлення, і впровадила ПО на базі штучного інтелекту, який успішно справляється з пріоритетами людей в їжі, її оплаті та способах доставки. В результаті цифрові продажі Chipotle збільшилися на понад 100% вже у перший рік використання і показали зростання навіть у період поточної кризи.

3. Загальне поліпшення якості послуг

Чимало з цифрових технологій, зокрема, програмне забезпечення для обробки даних, ведуть непрямим шляхом до збільшення продажів – за рахунок оптимізації ресурсів, трансформації фінансових операцій, скорочення виробничих витрат за допомогою автоматизації процесів тощо. Вони розраховані, скоріше, на те, щоб поліпшити якість самого продукту/послуги, дозволяючи адаптувати їх до потреб як існуючих, так і потенційних клієнтів.

Такий вибір часто притаманний великим підприємствам, які мають за плечима досвід впровадження цифрових технологій різного цільового діапазону.

Наприклад, компанія Rolls-Royce вже не перший рік успішно використовує програмне забезпечення, яке аналізує дані давачів вироблюваних нею реактивних двигунів, щоб підвищити їх паливну ефективність.  Ґрунтуючись на цій можливості, компанія може буквально оперувати прогнозами на паливні витрати своїх клієнтів-авіакомпаній. Це дозволило Rolls-Royce сформувати й розвинути власну бізнес-модель, в рамках якої реактивні двигуни можна не безпосередньо продавати, як роками раніше (складний витратний процес через постійні коливання цін на паливо на ринку), а, ґрунтуючись на реальних перспективах паливної цінової  політики, заробляти на їх оренді. Крім того, аналіз даних давачів у режимі реального часу дозволяє Rolls-Royce отримувати більше вигоди, стягуючи плату не лише за використання двигуна, а й його окремих запчастин, а також послуг з ремонту (що, крім іншого, додатково підвищило загальну безпеку обслуговування).

4. Загальна задоволеність клієнтів

Клієнт боїться кризи не менше, ніж бізнес, який за нього тримається. Їх фінансові цінності щільно взаємопов’язані та переплетені вічним пошуком кращих і комфортніших шляхів співпраці. Підвищуючи якість обслуговування клієнтів, бізнес підвищує свою конкурентоспроможність. В умовах кризи спосіб вирішити ці завдання – один: використовувати цифрові канали комунікації, тестування, просування та реалізації.

Наприклад, великі міжнародні бренди одягу використовують у своїх онлайн-сервісах спеціальне програмне забезпечення для постійного аналізу споживчих переваг і реакцій на нововведення. Промислові підприємства використовують спеціальне програмне забезпечення для моделювання попиту на ту чи іншу продукцію перед тим, як інвестувати в запуск окремої виробничої лінії для її виготовлення. Фармацевтичні компанії використовують спеціальне програмне забезпечення для аналізу активності споживання того чи іншого препарату і реакції на нього, відштовхуючись від зібраних відгуків і реальних медичних показників.

Іронія в тому, що для отримання необхідного результату часто потрібно одне вірно підібране інтегроване рішення. У той час як багато пригальмовують саме тому, що занадто ускладнюють процес, з яким початково не знайомі.

5. Загальний орієнтир на зростання та інновації

Крім факторів, описаних вище, вищі фінансові показники компаній із більш значним капіталом можуть бути пов’язані з їх схильністю цінувати інновації та зростання як вигоду від своїх цифрових інвестицій.

Коли респондентів з більш зрілих організацій просили назвати головну перевагу цифрової трансформації для їх функціональних областей, вони, як правило, виділяли орієнтовані на зростання вигоди: ріст продажів, здатність реагувати на потреби бізнесу та задоволеність клієнтів. Респонденти з організацій з більш низьким рівнем «цифрової зрілості» частіше звертали увагу на такі переваги, як зниження витрат і підвищення ефективності роботи підприємства в режимі «скорочення».

Наприклад, більш зрілі респонденти найчастіше називали продаж нових продуктів або послуг головною перевагою цифрової трансформації для своїх НДДКР або інноваційних функцій. У той час як організації з низьким рівнем зрілості висловлювали невпевненість щодо запуску нових продуктів і послуг в принципі.  Та ж закономірність зберігалася й у сфері ритейлу/маркетингу: одні відзначили винятковий вплив цифрової трансформації на збільшення вартості взаємодії з клієнтами, другі навпаки намагалися заощадити саме на них. Само собою, група невпевнених виявилася у програшній ситуації на тлі своїх сміливих конкурентів.

Висновок? Цифрова трансформація у нинішні часи не має нічого спільного з чимось все ще недоступним –  із роду вакцини від коронавірусу: незвіданої, непередбачуваної й повної невивчених побічних ефектів. Цифрова трансформація – це, по суті, про те, як економно й ефективно робити старі речі краще і швидше, або як економно й ефективно робити абсолютно нові речі, що раніше були неможливі. Притому економія й ефективність є найдоступнішими плодами даного процесу. Доклавши деякі зусилля, можна зайти значно далі, поповнивши ряди компаній зі стійкою «цифровою зрілістю».