Аналітика

Просто про складне: для успішної цифрової трансформації бізнесу необхідні бажання залишитися на ринку та план дій – інше зроблять готові рішення

~ 5 хв

З огляду на те, наскільки стрімко ми наближаємося до прийняття технологій, незалежно від начебто неготовності до переходу на нові бізнес-моделі, розуміння цифрової трансформації варто освіжити

Чубатюк, цифрова трансформація

По-перше, це не вирок для підприємства, яке, до прикладу, тільки вчиться продавати онлайн і рахувати доходи або збитки у додатку на смартфоні, а перспективні й очікувані зрушення у кожному аспекті бізнес-діяльності, які докорінно змінюють її цінність як для самого власника бізнесу, так  і для зацікавлених сторін, партнерів, постачальників і клієнтів.

По-друге, найчастіше одне вдало впроваджене цифрове рішення здатне радикально змінити саму модель того, що ми називали бізнесом в принципі до його перетворення. Після цього погляди навіть на нинішній конкурентний ландшафт зміняться назавжди.

По-третє, ми звикли, що будь-які перетворення важкі, і з точки зору глобального підходу мають починатися «зверху» з орієнтиром на комплексне охоплення. Процес часом тривалий і вимагає консолідації великих зусиль і ресурсів. Але пандемія настільки пригальмувала цей світ, наскільки одночасно його й прискорила, що сьогодні для старту цифрової трансформації бізнесу, об’єктивно, необхідні бажання залишитися на ринку та план дій – інше зроблять готові рішення. Останніх просто не злічити, а от план потрібно буде якісно опрацювати.

Важливі моменти стратегічного планування 

    Відповідно до дослідження McKinsey, успіх цифрової трансформації поділяється на 5 ключових факторів: 

  1. Аналіз ринку готових рішень і способів їх адаптації/інтеграції; 
  2. Пошук посередників/партнерів для впровадження та реалізації рішення;
  3. Створення мінімальних можливостей ІТ-інфраструктури для організації роботи необхідних сервісів;
  4. Рішення точкових кадрових питань для супроводу впроваджених сервісів або імплементація партнерської підтримки для забезпечення безперебійності процесу;
  5. Стратегія та план поетапного переходу на додаткові цифрові оновлення й вирішення задач за допомогою цифрових каналів. 

    Розмірковуючи на тему діджитал-перетворення бізнесу, доведеться заглибитися й в їхні типи – крім універсальних програмних рішень, існує багато тих, що орієнтовані на конкретні аспекти:

  1. Індустрія/галузь;
  2. Форма/розміри підприємства/організації;
  3. Кількість співробітників; 
  4. Можливості ІТ-інфраструктури та її наявність в принципі;
  5. Стратегія розподілу капітальних ресурсів. 

Не існує «срібної кулі» для вирішення всіх питань одночасно, кожна компанія-постачальник цифрових продуктів працює по-різному, відповідно до унікальної ситуації окремого підприємства. У той же час, при розгортанні перетворень кожне впровадження має стати продовженням попереднього етапу для комплексного охоплення й стабільного функціонування. 

    Є гарний прагматичний спосіб зробити цей шлях зрозумілим й ефективним від початку:

  • Необхідно проаналізувати послугу/продукт на кожному з етапів реалізації – переглянути процеси розробки, створення, виробництва, експлуатації, маркетингу;
  • Необхідно встановити чіткі цілі трансформації: оптимізувати маржу, скоротити витрати/час, поліпшити якість, змінити канали реалізації/шляхи взаємодії з клієнтами і т.ін.;
  • Необхідно ретельно вивчити досвід конкурентів, які вже змінили свою бізнес-модель, вирішуючи аналогічні питання шляхом впровадження конкретних цифрових рішень. 

     Для перетворення самої бізнес-моделі:

  • Необхідно зосередитися на певній частині бізнесу, яка може пройти цифрову трансформацію найбільш успішно й показати перші позитивні результати, – це запустить сам процес перетворень у потрібному напрямку;
  • Необхідно обговорити з партнерами очікувані переваги та перспективу «віддачі», щоб розуміти, які технології можуть бути найбільш оптимальні для кожної сторони;
  • Необхідно прорахувати вектор розвитку компанії, якщо навіть лише її частина перейде на цифрові канали реалізації послуги/продукту, так як ці зміни у будь-якому випадку позначаться на її ринкових можливостях і показниках.

Статистика та стимули

 Згідно з опитуванням, проведеним Econsultancy and Marketing Week, п’ята частина великих підприємств у світі інвестували кошти у цифрову трансформацію тільки в останні кілька місяців. З більш ніж 300 респондентів глобальних підприємств кожен п’ятий (19%) повідомив, що його компанія збільшила витрати або інвестувала заощадження у нові стратегічні ініціативи щодо запуску ряду цифрових рішень у бізнес-процеси. Чверть усіх опитаних (23%) вказали, що їх витрати на технології або ІТ-інфраструктуру збільшилися незважаючи на складні часи. Всі вони впевнені, що такі дії окупляться швидше, ніж, власне, закінчиться пандемія. 

Безумовно, для багатьох підприємств ініціатива в області цифровізації будь-чого залишається непереможним героєм. Але, на думку багатьох експертів на ринку аналітики, включаючи провідних Gartner, McKinsey і CBInsights, довгострокова перспектива все одно це виправить, так як вибір буде однозначним: діджитал-концепт або повне відмирання компанії – якими б затребуваними не були від початку послуги, що вона пропонує. 

Гарною новиною є те, що криза стала очевидним стимулом для того, аби змусити більшість трансформувати навіть не стільки сам бізнес, скільки свої звички й ставлення до ведення справ. Сотні, якщо не тисячі існуючих компаній відкривають цифрові канали та виходять на онлайн-майданчики просто від безвиході, а по факту це дає їм нове життя на ринку й формує певні конкурентні переваги. 

Поки що пандемія досі чітко розділяє переможців і відстаючих, але завдяки цьому можна чітко проаналізувати, за рахунок чого та чи інша компанія успішна. Чимало лідерів зміцнюють свої позиції за допомогою одиничних готових цифрових рішень, які швидко та ефективно перетворюють проблеми на переваги, і такі кейси потрібно вивчати особливо ретельно.

Про культуру в контексті технологій

На Заході, говорячи про цифрову трансформацію, вкладають у контекст культурні та організаційні аспекти. І неспроста – це не просто тренд, а те, без чого немає сенсу братися за перетворення в принципі. Перехід на технології, яким би не було рішення, і які б надії на нього не покладалися, вимагає переоцінки пріоритетів, корпоративного прийняття та залучення, відкритості до цифрових реалій, нових стандартів мислення й розумного руху до поставленої мети. Потрібні гнучкість і навіть спритність, орієнтир на дані та експерименти, навички швидкого прийняття рішень, комунікації з бізнес-середовищем, розподілу капіталу та ресурсів у перспективному напрямку. Будь-який обраний та інтегрований діджитал-кейс буде визначати темпи прискорення компанії й генерувати її вартість. І, по мірі просування від одного елементу до іншого, саме культурні та організаційні перетворення стануть основою для того, щоб зробити інноваційні рішення стійкими й масштабованими.