Аналітика

Посткризові бізнес-компетенції: Неготовність до комплексної цифрової трансформації не рівносильна відмові від впровадження технологій, необхідних для виживання у новому світі

~ 6 хв

Криза COVID-19, як не дивно, стала найпотужнішим прискорювачем цифрових технологій, зробивши їх центральним елементом практично кожної взаємодії, і це змушує як підприємства, так і держсектор стрімко просуватися вгору по кривій прийняття відповідних рішень майже миттєво

Безумовно, багато країн, включаючи Україну, істотно відстають у розумінні світу, в якому цифрові канали фактично стали основною (а в деяких випадках єдиною) моделлю комунікації з клієнтами, а автоматизовані процеси – основним фактором підвищення продуктивності та фундаментом гнучких, прозорих і стабільних ланцюжків поставок.

У той же час це лише індивідуальні особливості сприйняття та специфіки конкретних держав, що ніяк не впливають на загальні світові тенденції.  Рано чи пізно діджиталізація зайде на кожен внутрішній ринок, ні в кого не питаючи дозволу й не жаліючи застарілі методи роботи у кожній з існуючих на сьогоднішній день індустрій.

1. Фокус на технології: етап освоєння та прийняття 

Не принципово важливо на які, коли це перші спроби, стверджують експерти McKinsey. Різкий перехід до віртуальних операцій і взаємодій як всередині, так і за межами організації – не випробування на міцність в умовах кризи, а тест на нові можливості та шанс промацати той успіх, який раніше не був доступний. 

Навіть найпростіші, але ще невипробувані на внутрішньому ринку інструменти цифрової трансформації хоча б частини бізнес-операцій і продуктів уже за фактом прискорюють процес розвитку бізнесу, а також ретельного вивчення та освоєння технологій, з якими можна експериментувати й заробляти гроші. Притому кожен із етапів взаємопов’язаний і освоюється по мірі оцінки перших результатів і поступового масштабування. Швидкий перехід до цифрових технологій, насправді, крім неготовності до його прийняття, не завжди може виявити ключові цілі та потенційні проблеми з поточними потребами та пріоритетами організації. У той час як уважний аналіз і вибудовування стратегії діджиталізації «по цеглинках» дає більш широкий огляд того, наскільки адаптивні ресурси та фінансові спроможності компанії до реорганізації своєї діяльності. 

Ось головні фактори, на які потрібно звернути увагу в першу чергу для швидкого та успішного освоєння технологій: 

  • Оцінка ризиків. Не можна просто взяти і віддати останні гроші на програмне забезпечення для управління та трансформації бізнесу, якщо у нього немає чітких орієнтирів щодо продукту/послуги й споживчої аудиторії, а також фінансової «подушки». Крім того, цифрові інструменти продовжують мету, а не формують її: необхідне якісне конструювання концепції – для чого впроваджується та чи інша технологія, як і для чого вона буде взаємодіяти з клієнтом і ринком. 
  • Безпека даних. Віддалена робота та необхідність застосування багатьох онлайн-сервісів для колективного вирішення організаційних та інших бізнес-завдань продемонструвала неготовність і нерозуміння багатьох компаній, керівників і співробітників критичної важливості дотримання конфіденційності даних. Для того, щоб їх використовувати й підвищувати продуктивність, їх необхідно убезпечити, і це первинне завдання на старті переходу навіть до найпростіших цифрових інструментів. Втім, велика частина з нині існуючих передбачає відповідні пакети обслуговування в рамках однієї системи. С – сервіс.
  • «Простір» для масштабованості. Реалізувати продукт/послугу в оффлайн магазині до кризи, а потім робити це онлайн під час і після не передбачає цифрову трансформацію бізнесу. Онлайн-комерція – важлива складова сьогоднішньої економіки з огляду на повсюдні карантинні заходи, але не має нічого спільного з прагненням вийти на новий рівень підприємництва за допомогою інноваційних діджитал-підходів. Однак, якщо дійшло до їх впровадження, – необхідно заздалегідь спланувати поетапність процесу й сформувати чіткий орієнтир і «простір» для розгортання технологій.  Якщо концепція виявиться успішною, потрібно не одне цифрове рішення для масштабованості проекту.
  • Юзабіліті.  Тут насправді потрібно усвідомити одну важливу річ: в даний час у клієнтів і ділових партнерів особливо й немає іншого вибору, крім як отримати доступ до ваших продуктів або послуг за допомогою нових цифрових пропозицій. Можливості клієнтів і ділових партнерів по суті зараз обмежені з точки зору реалізації/придбання так само, як і ваші. Тому принципово не просто створити якісний продукт/послугу, а налагодити та запустити цифровий процес їх просування і продажу. Ось чому цифрова трансформація критично необхідна хоча б з орієнтиром на точкові впровадження.

2. Фокус на аналіз: етап розуміння та формування орієнтирів

Навіть для часткового, але швидкого розгортання цифрових рішень потрібна одночасна зміна всіх складових самої бізнес-моделі та методів взаємодії з клієнтами/партнерами/споживачами. Саме зараз бізнес отримав цінний час для спостереження за ефектами комунікації між різними змінними цього процесу. 

Тут, мабуть, одним із найбільш актуальних наочних прикладів станре саме сфера медицини. Постачальники медичних послуг зіткнулися з як ніколи високим попитом (пов’язаним не лише безпосередньо з COVID-19, який створив основне навантаження), у той час як їхні традиційні канали надання послуг були істотно обмежені й не розраховані на вихід із колапсу, що утворився. І все це в контексті суворих законів про конфіденційність. В результаті, прямо в процесі пандемії були швидко протестовані та ефективно впроваджені цифрові рішення (багато з них вже стали фактично протоколами для використання у сфері охорони здоров’я), які раніше взагалі були відсутні в медустановах і навіть не розглядалися у перспективі. Сьогодні ж переважна більшість медустанов, навіть за тимчасової відсутності можливості трансформуватися, стали як мінімум орієнтуватися на тенденції, що сформувалися буквально за кілька місяців. Так стався величезний стрибок у розвитку технологій дистанційного обслуговування пацієнтів, включаючи телемедицину (наприклад, MyChart від Yale Medicine), які забезпечили людям доступне та безпечне вирішення їх проблем. 

За аналогічним принципом роздрібний продавець, наприклад, йде в онлайн і випускає новий додаток для доставки продукту по всій країні, але при цьому може одночасно тестувати додаткові варіанти масштабованості платформи, аби та здобула нові цифрові опції: 

  • Можна розглянути альтернативні канали збуту та механізми просування;
  • Можна відштовхуватися від прибутковості в залежності від регіону та формату магазину;
  • Можна перевірити, чи можуть технологічні партнери масштабуватися в інших магазинах для підняття продажу в рамках партнерства;
  • Можна адаптувати базу постачальників під реалізацію нової моделі обробки та реалізації продукції;
  • Можна кооперуватися з конкурентами з акцентом на збільшення продажів, а не на унікальність, використовуючи одну цифрову аналітичну платформу. 

Все це реально зробити сьогодні у стислі терміни завдяки надширокому спектру програмного забезпечення. Так, одночасне зміщення відразу декількох змінних у звичній бізнес-діяльності збільшує ступінь складності інтерпретації результатів. Тим не менш, компанії, що вже інвестували, наприклад, у AI, в будь-якому випадку виявляться у виграші. Фінансування у технології зараз, навіть якщо ви ще не почали, – окупиться у посткризовий період.

3. Фокус на навчання: етап придбання нових навичок і можливостей 

Тут є два ключових аспекти, які важливі у зв’язці, якщо рішення продовжувати бізнес однозначне й викликає інтерес до майбутнього, а не стогони за минулим:

  1. Керівник не здійснить цифрову трансформацію, навіть коли сервіс впровадить і запустить необхідні цифрові бізнес-інструменти з нуля, якщо не буде в курсі, що відбувається на ринку програмного забезпечення, ключових технологічних трендів, доцільності та самої суті діджиталізации операційних процесів і нових можливостей цифрових пропозицій на ринку;
  2. Працівник не отримає роботу в компанії, яка спирається у реалізації своїх цілей на цифрові інструменти та нові можливості бізнесу, і не зможе прогресувати на вже наявному робочому місці, якщо проігнорує необхідність придбання нових навичок і компетенцій для підвищення власної цінності та кваліфікації. 

Прогрес і отримання успіху навіть у вигляді банального, але дуже очікуваного прибутку, не можливі без залучення в тему. Якщо ресурсів і стимулів тимчасово недостатньо для експериментів із цифровими технологіями, це не означає, що не потрібно їх вивчати й налагоджувати комунікації з партнерами та адаптерами. Оперування інформацією в даному векторі та готовність вийти на ринок у новій «оболонці» у будь-який момент критично і стратегічно важливі. Швидкий перехід до повної шкали в усіх типах цифрових операцій і інтерфейсів дійсно часто призводить до виникнення ряду проблем. Але, по-перше, зазвичай це викликано якраз відсутністю завчасного промацування кожної ланки рішення, а, по-друге, подібний досвід, як правило, у всіх на виду, і його необхідно вивчати.