Аналітика

«Цифровий локдаун»: точка неповернення для бізнесу поза діджитал-середовищем

~ 4 хв

Життєдіяльність вашого підприємства прямо зараз залежить від рівня його ІТ-укомплектованості та здатності бізнес-моделі хоча б окупати себе через онлайн-платформи. Інакше – без шансів

analytics-Chybatyuk-digital-transformation

Нинішні реалії такі, що технологічні тренди мало кого хвилюють на тлі не особливо вдалих спроб утримати бізнес на плаву. Передбачувано, але вкрай необачно. Як мінімум один, основний, доведеться не просто врахувати, а взяти за основу виживання на найближчі кілька років: життєдіяльність вашого підприємства прямо зараз залежить від рівня його ІТ-укомплектованості та здатності бізнес-моделі хоча б окупати себе через онлайн-платформи. Інакше – без шансів. А ось ті, хто вловив, можуть розраховувати ще й на прибуток.

Діджитал-хаос, який ми допускаємо

На сьогоднішній день точних «універсальних» прогнозів, які дають однозначну картину майбутнього галузей, не може бути в принципі. На зміну їм у довгостроковій перспективі приходять критерії оцінки адаптивності кожної з них до тих чи інших факторів економічного середовища, що швидко трансформується.  Головний критерій – готовність до оперативних змін в рамках переходу на цифрові рейки.

  В Україні ситуація нерівномірна, а сам рух до цифри не повсюдний:

  • Рітейл, банки і телеком – провідні галузі з реалізації та адаптації діджитал-стратегій до нових умов. З одного боку, важко назвати впроваджувані ініціативи «прямолінійними». З іншого, – наростаючі зусилля в бік персоналізації максимальної кількості послуг, що надаються клієнтам онлайн, дозволяють говорити про цифрову бізнес-модель.
  • Фарма – початково у більшій мірі технологічно укомплектована через банальну неможливість працювати за іншим принципом. Тим не менш, більшість підприємств орієнтовані на «прикладні» виробничі інновації, в той час як питання автоматизації ряду бізнес-процесів залишаються поза порядком денним.
  • Логістика – як вибірково, так і в цілому з перемінним успіхом підтягується до нинішніх завищених вимог щодо організації/реалізації своєчасних перевезень/поставок. І все ж про «радикальні» цифрові заходи поки досі не йдеться, а вже дуже на часі.
  • Агросектор – як і раніше, ставить на техніку й лише вибірково використовує менеджерські цифрові рішення, продовжуючи орієнтуватися переважно на людський ресурс. Хоча світова практика «цифрового сільського господарства», спрямована на автоматизацію елементарних робочих процесів й оптимізацію ресурсів, демонструє вражаючі результати навіть у період спаду.
  • Виробництво – як не парадоксально, просідає майже в усіх напрямках, включаючи стратегічні, й адаптується до нових реалій критично повільно. Хоча, об’єктивно, є фундаментом економіки та може виступати каталізатором створення і нових робочих місць, і нових стратегічно важливих продуктів споживання.

Принципово, що цифрові технології «загального» доступного призначення дозволяють домогтися ефекту, коли змінюється бізнес-модель цілих секторів незалежно від наявного капіталу.

У попередні кризи компанії скорочували витрати на IT-проекти, так як вважали, що це може зачекати.  Такий підхід і раніше не викликав прихильності, наприклад, прогресивних західних партнерів і потенційних інвесторів. Але в умовах даної кризи й постійно нависаючої загрози чергового локдауна він працює вже не на репутацію/рівень прибутку, а на прискорення процесу самоліквідації.

Діджитал-активність, яку ми ігноруємо

  •  Жовтневе глобальне опитування Vanson серед 700 ІТ-директорів і понад 1000 співробітників із різних компаній показав, що протягом останніх 12 місяців 89% підприємств відзначили цифрову трансформацію єдиним пріоритетним напрямком для виживання.
  • Останній індекс цифрової трансформації Dell показав, що переважна більшість компаній, що приступили до цифрової трансформації в період пандемії, зіткнулися з низкою труднощів через нестачу бюджету. У той же час це ніяк не вплинуло на загальну кількість спрямованих на це ініціатив з метою адаптуватися до кризи.
  • Свіжий звіт HP з цифровізації виробництва різних галузей показав, що переважна більшість компаній вивчають нові виробничі, логістичні та бізнес-моделі, і планують трансформувати їх найближчим роком.
  • Осіннє опитування Boston Consulting Group серед понад 700 керівників компаній з оборотом до 500 млн. дол. із різних країн показав, що майже для 90% з них часткова або комплексна цифрова трансформація є головним стратегічним завданням. Притому 80% респондентів переконані, що їхні зусилля швидко окупляться навіть у разі первинних фінансових втрат.

Тобто, компанії по всьому світові наполегливо шукають оптимальні рішення з використанням цифрових технологій, які сприятимуть працездатності та відновленню їхнього бізнесу, дозволять забезпечити масштабування нових способів роботи та кібербезпеку, посилять можливості в області е-комерції та смарт-маркетингу, а також допоможуть довести до розуму автоматизацію бізнес-операцій і ланцюжків поставок.

З урахуванням занедбаності ситуації в масштабах цілих галузей, без явної зацікавленості держави, українському бізнесу в оглядному майбутньому цю стелю самостійно пробити буде й правда складно. Однак, раціонально розставити пріоритети та навчитися вирішувати проблеми передовими цивілізованими методами це, тим не менш, аж ніяк не заважає.