Аналітика

Барометр бізнес-стійкості у період епідемії COVID-19

~ 6 хв

І в базовому, і в песимістичному сценарії ми маємо позитивні тенденції для реабілітації та росту, якщо приймаємо нові правила цифрової економіки

бізнес проти коронавірусу

Спади роблять слабких слабкішими, а сильних сильнішими. Більшість досвідчених керівників бізнесу досить довго в ньому для того, щоб за період своєї підприємницької діяльності не лише обзавестися такою якістю, як стресостійкість, але й навчитися аналізувати та зіставляти критичні для бізнесу періоди. Ще більш важливим придбанням, мабуть, є вчасна оцінка тих тенденцій, які народжуються на кожному етапі подолання труднощів і трансформації.

Experience-тенденції

Вже наприкінці минулого місяця світ перевірив у справі істину століття технологій «необхідність – мати інновацій» на прикладі успіхів Amazon, Apple, Microsoft, Google і Facebook у самий розпал пандемії:

  • Доходи Microsoft зросли за квартал до 35 млрд. дол. проти 30,5 млрд. дол. за той же квартал у 2019 році.
  • Доходи Amazon склали понад 75 млрд. дол.
  • Google і Facebook настільки успішні, що не тільки заробляють, а й купують і роздають за допомогою програм стимуляції розробки інноваційних рішень.
  • Навіть Apple, закривши всі свої магазини і повністю зупинивши виробництво, заробила 58 млрд. дол.

Тобто, й за максимального погіршення економічних умов протягом, наприклад, всього наступного року, дані гравці ринку, ймовірно, вийдуть великими переможцями. Але «фішка» цих компаній не в тому, що вони – «ці компанії», а саме в технологіях. І такі фінансові показники аж ніяк не свідчать про безперспективність і збитковість усієї іншої бізнес-екосистеми, а всього лише про те, наскільки ефективні ІТ-рішення важливі зараз і будуть важливі в подальшому.

В умовах пандемії та карантину один лише Zoom щодня відвідують до 300 млн. людей, а в Slack зафіксували рекордні 10 млн. одночасно підключених користувачів. За фактом відновлення звичної життєдіяльності більшість компаній, які вже змогли хоча б частково подолати дискомфорт навіть локальних цифрових перетворень, навряд чи повернуться до своїх старих звичок. У всякому разі, про це свідчать численні дослідження, і до них варто дослухатися, щоб розуміти принципи не тільки «адаптивного» карантину, а й «адаптивної» бізнес-моделі в умовах спаду.

Digital-тенденції

Сьогодні різке зміщення акценту на підтримку цифрових продуктів і послуг критично важливе для всіх без винятку. Однозначно в плюсі виявляться ті, хто вже має усталену цифрову інфраструктуру й може задовольнити попит через цифрові канали. Тим не менш, набагато більшій кількості організацій потрібно частково, а краще глобально та комплексно переглянути свої пропозиції і підходи, щоб пристосуватися до нових реалій: задоволення потреб клієнтів, які все частіше працюють віддалено й набувають навичок ефективної взаємодії з цифровими інструментами, вже зараз формують пріоритети, які істотно відрізняються від тих, що були ще три місяці тому.

Важливо, що багато компаній цілеспрямовано публічно заявляють про необхідність розгортання діджитал-рішень, промацуючи ринок ІТ-послуг й заодно споживчий попит на цифрові продукти. Але головне, що більшість мотивують інших робити це навіть після того, як пандемія закінчиться, а економіка стабілізується. За даними Deloitte та IDC:

  • Понад 60% представників бізнесу в різних країнах і індустріях відзначили пріоритетність застосування цифрових продуктів і усвідомлюють їх необхідність незалежно від обставин.
  • Більша частина підприємців назвали ключовими технології у сфері комунікацій з клієнтами та автоматизацію виробничих і бізнес-процесів у зв’язку з карантинними заходами, але всі чітко розуміють, що їх застосування и в некризовому стані є економічно обґрунтованим.
  • Понад 40% представників великого бізнесу зазначили, що незважаючи на фінансові труднощі все одно збільшили витрати на реалізацію стратегічних ініціатив із цифрових перетворень.
  • 23% додатково інвестували у витрати на створення повноцінної цифрової інфраструктури.
  • Багато компаній, які перейшли на діджитал-платформи для реалізації своїх послуг, підкреслюють значний позитивний відгук з боку клієнтів, хоча спочатку такий підхід здавався вимушеним заходом, а не був запланованим етапом розвитку організації.

Influence-тенденції

Оцінюючи специфіку не лише світового бізнес-ландшафту в цілому, а й локальні можливості бізнесу в державах, як Україна, безумовно, доводиться враховувати, що саме визначення «цифрової трансформації» здатне викликати непорозуміння. Втім, в Gartner, наприклад, це називають лише справою часу, а в McKinsey – етапом «неусвідомленої адаптації». Тобто, рано чи пізно, все трапиться: ситуація у світі й особливості споживчої поведінки підштовхнуть до цифрових рішень навіть тих, хто поки й близько не уявляє собі, як і для чого конкретно їм це потрібно.

Хороші новини полягають і в тому, що перехід до діджитал-рішень не передбачає виключно разовий, витратний, комплексний підхід.  Це ітеративний процес, який зачіпає не тільки системи та технології, а й культуру сприйняття і прийняття людьми, стимулює у них формування розуміння та звичку працювати, використовуючи прогресивні методи, а не застарілі.  Тобто, навіть невеликі експериментальні поліпшення вже будуть перемогою і можуть потенційно полегшити складну ситуацію для підприємств, підвищивши їх конкурентоспроможність у довгостроковій перспективі. Крім того, на думку експертів, рано чи пізно і початківців, і більш прогресивних і технологічно підкованих гравців ринку все одно об’єднають одні загальні прогнози:

  1. Фінанси та IT-індустрія. Оскільки технологічний вектор стає основною частиною бізнес-стратегії в організаціях, споживчий попит на якісно нові і максимально комфортні послуги не згасне, а тільки зросте. Відповідно, все більше фінансових та ІТ-лідерів будуть працювати спільно для розробки нових процесів бюджетування, укладання контрактів і планування капіталу, які можуть стимулювати інновації й забезпечити гнучкий підхід до фінансування інвестицій у технології. При цьому бізнесу принциповіше комунікувати між собою, а не спиратися на кооперацію з держінститутами.
  2. Макро-технологічний ландшафт. Щоб залишатися на плаву, необхідно стимулювати та впроваджувати цифрові рішення або спільно, або за фактом взаємодії й обміну практичним досвідом або інноваційними ідеями. Такий підхід уже незабаром виявить себе в дії, так як існує потреба у стимулюванні цілеспрямованих, трансформаційних змін у всіх індустріях. Сьогодні основу бізнес-інновацій складають 9 макро-технологічних сил:
  • цифровий досвід;
  • аналітика;
  • хмара;
  • промислова модернізація;
  • аналіз ризиків;
  • автоматизація;
  • цифрова реальність;
  • когнітивні технології;
  • блокчейн.

Таким чином, вже до кінця цього року більшість не прогресивних учасників ринку відчують на собі не лише наслідки пандемії та економічної кризи, а й усвідомлять свою недолугість без практичного застосування технологій.

  1. Платформи людського інтелекту. Коли ми виводили роботу в онлайн до пандемії, то керувалися власними ініціативами та можливостями. Зараз ми робимо це вимушено, аналізуючи плюси та мінуси. В результаті зросла важливість саме людського інтелекту, і все більше організацій розробляють індивідуалізовані рішення з урахуванням поведінки, переваг та емоцій окремих користувачів. Наприклад, використовуючи інтегрований набір можливостей AI, компанії формують нові способи взаємодії з клієнтами, допомагаючи їм зберегти емоційну сторону співпраці там, де вона потрібна. Так формується абсолютно новий тип комунікації не лише між людьми, а й між системами, інформацією та технологіями.
  2. Системна архітектура даних. Ті, хто управляє даними та думає наперед про їх систематизацію для оптимізації ІКТ-ресурсів, автоматично отримують конкурентну перевагу у цифровій економіці, що формується прямо зараз. Тому в найближчі місяці все більше компаній будуть вирішувати це питання на рівні стратегічного пріоритету.
  3. Цифрові екосистеми. У критичний період технології вивели цифрові платформи з периферії до світового мейнстріму, стерши традиційні організаційні кордони та створивши загальну потребу в оперативності у кожному аспекті діяльності. Фактично, цифрові платформи й екосистеми стрімко розвиваються як найперспективніша бізнес-модель для майбутньої економіки, і кожен не може, а повинен використовувати цю можливість у перспективі виживання та розвитку навіть в умовах кризи.