Аналітика

Анатомія цифрової трансформації: все, що треба знати про природу рішень, які ми відкладаємо на завтра

~ 6 хв

Подібно до того, як біологічна еволюція забезпечує виживання виду в багатьох змінних умовах, цифрове зростання гарантує, що незалежно від безлічі глобальних технологічних змін ваш бізнес зможе рости й розвиватися

Простими словами, перед вами – поки не зовсім звичний, але вже знайомий процес застосування новітніх діджитал-рішень, спрямованих на цифрову трансформацію всіх відомих вам бізнес-процесів. Чи знадобляться тут концепція, стратегія, планування та адаптація? Так. Але можна почати зі створення «цифрового» мікроорганізму всередині компанії й поступово розвинути його до потрібних масштабів, а не відразу хапатися за приклад «динозаврів» на ринку, який не можливо ніяк урівняти з наявними можливостями. Звідси невпевненість, суєта і страх ризиків, які змушують відкладати успіх на завтра. Тому розкладемо «кістяк» на зрозумілі складові.

Як цифровізація бізнес-процесів і операцій впливає на взаємодію з клієнтами?

Вона змінює сам принцип роботи бізнесу та його комунікаційну складову, спрощуючи й удосконалюючи її одночасно. По мірі того, як здійснюється перехід від паперу до цифри або від прилавка до е-комерції в управлінні ключовими операціями, з’являється можливість швидкого охоплення більшої кількості функцій, людей, ресурсів, перспектив, ідей щодо подальшого розвитку та просування продуктів і послуг. Стає очевидно просто ефективно реагувати на запити клієнта, його потреби перестають здаватися непідйомними за наявності широкого набору необхідних інструментів, нові пропозиції формуються швидше й на виході отримують більш конкурентоздатну оболонку для реалізації на ринку та розширення пулу споживачів. 

Все це не потрібно клепати своїми руками – для цього існують комплексні та локальні програмні цифрові продукти, що досить легко інтегруються до існуючої ІТ-інфраструктури або дозволяють створити її взагалі з нуля вже під конкретні цілі. Тому не потрібно шукати підступ за принципом «нічого не дається так просто» – краще зайнятися стратегічним плануванням і визначитися з технологією, яка буде вершити чудеса. Це більше не розкіш, а базовий інструмент для виживання в умовах відмирання застарілих методів керування.

Де закладена найбанальніша користь для бізнесу за його цифрового перетворення?

  1. В оптимізації будь-якого з обраних вами процесів або їх комплексу. Будь-який керівник знає, скільки часу витрачає його компанія на виконання базових операційних функцій традиційними методами. Вони звичні, але давно застаріли. У світі, де час – розкіш, просто неможливо взяти і дозволити собі витрачати його на будь-які збиткові процеси. Є ERP, RPA, AI, ML, є бізнес-аналітика, хмарні платформи для зберігання даних і роботи з ними, є чат-боти для вирішення питань невгамовних споживачів та прогнозні сервіси для задоволення невпевнених у майбутньому клієнтів/партнерів. Зрештою, є «портфельні» цифрові бізнес-кейси, які дозволяють об’єднати ряд різних рішень в одну систему для комплексної реорганізації рутинної діяльності підприємства. Їх інтеграція – взагалі подарунок для будь-якого топ-менеджера, який хоча б раз замислювався про перетворення свого бізнесу в принципі. 
  2. У збільшенні загальної ефективності та продуктивності. Візуалізуємо ситуацію: офісна рутина (і виробництво, наприклад) автоматизовані, не ключові робочі місця цифровізовані або виведені в онлайн, базові бізнес-операції оптимізовані за рахунок впровадження аналітичної/прогнозної аналітики та системи управління в режимі реального часу, фінанси та звітності розсортовані та захищені у хмарі. Що буде? Ви забезпечили собі швидкий цифровий потік міжвідомчої інформації та безперебійний обмін зовнішньою, усунули всі зайві завдання, скоротили витрати, систематизували ресурси й підвищили загальну ефективність/продуктивність бізнесу, який тепер – приклад для наслідування на інертному внутрішньому ринку та мрія будь-якого вимогливого клієнта. Власне, більше нічого й не потрібно. 
  3. У створенні унікального прогресивного середовища для зростання та розвитку. Процес будь-якого перетворення – капітального або точкового поетапного – супроводжується змінами в корпоративній культурі, сприйнятті власних і чужих можливостей, у переосмисленні підходів до людей і способів взаємодії з технологіями. Найбільш залучені та активні входять у процес за умовчанням, частина піддаються навчанню, інші відсіваються самі по собі, і це нормально. Ті, які залишаться, повністю змінять свої уявлення про ведення бізнесу в цілому й швидко набудуть навичок, які сьогодні цінуються більше офісної «масовки». На тлі таких трансформацій зміни відбудуться і на рівні клієнтської бази: прогресивне цифровізоване підприємство, орієнтоване на широкий спектр послуг завдяки діджитал-інструментам, підтягує клієнтів і партнерів зовсім іншого рівня, що допомагає не просто виживати, а розвиватися і процвітати.

Як вибудувати стратегію цифрової трансформації бізнесу без супутнього фундаменту?

  1. Оцініть свою галузь. В Україні з інноваціями на тлі західних ініціатив та експериментів глобально глухо в усіх індустріях, просто якісь рухаються швидше, якісь повільніше. Втім, на цифровому шляху раніше або пізніше все одно виявиться кожен. Аналізуйте: що роблять колеги та конкуренти? Чого хочуть клієнти та партнери? Наскільки стійка галузь з точки зору впливу економічних чинників? Це не означає заглиблюватися в нетрі ризиків – це означає зробити ті зусилля, які необхідні хоча б для старту. 
  1. Визначити свій шлях. Вивчіть пропозиції, ознайомтеся з типами операційних моделей і вирішіть, яку хочете впровадити для реалізації та просування своїх продуктів/послуг/інтересів. На основі обраної операційної моделі оцініть реальний стан усіх вже існуючих внутрішніх операцій і зробіть висновки. Аналізуйте: які з них мають бути пріоритетними в першу чергу? Яку аналітику потрібно враховувати? Все це є основою для наступного кроку. Не можете зробити самостійно – йдіть найоптимальнішим шляхом: зверніться до досвідченого інтегратора технологій для визначення та інтеграції потрібного вам бізнес-кейсу. 
  1. Сплануйте свої дії. Не можна сьогодні звільнити всіх співробітників і відмовитися від оренди офісу, а завтра вийти новим інноваційним підприємством на онлайн-платформі. Цифрова трансформація так не працює. В рамках перетворення підприємства його відділи, підрозділи, склади, сам офіс і виробництво, якщо воно є, потребують не ліквідації, а оптимізації та адаптації кожної з закладених у них функцій. Сучасні програмні рішення дозволяють їх цифровізувати та зв’язати між собою в межах єдиної ефективної інфраструктури, яка дозволить розгорнути подальшу діяльність у потрібному напрямку. Аналізуйте: де потрібні люди, а де штучний інтелект? Де потрібна автоматизація, а де система управління ресурсами? Сьогодні є цифрові інструменти для будь-яких цілей – навіть, власне, для планування своїх дій. 

Наскільки переконливі прогнози та тенденції щодо цифровізації бізнесу? 

До них можна ставитися по-різному, але уникнути провалу без застосування технологій не вдасться, і вже сьогодні нервують навіть ті, хто ще вчора не знав, що це. Ще два роки тому провідні на ринку експертної аналітики Gartner, McKinsey, CBInsights і Deloitte тонко натякнули, що до 2020 року перехід на цифру хоча б частини бізнес-процесів здійснять понад 68% підприємств по всьому світові. Сьогодні, зважаючи на пандемію та глобальну економічну кризу цей відсоток навіть вищий – 72. Безумовно, мова не йде про те, що кожне підприємство стало на сто відсотків цифровим. Тим не менше, попит на локальні та комплексні програмні рішення на світовому ринку виріс в десятки разів тільки за останні півроку.

Що говорили аналітики з приводу тих, хто відмовиться від технологій із принципу, покладаючись на вогкий фундамент застарілих бізнес-моделей?  Вони просто зникнуть з ринку.