АІ в бізнесі

Стратегія Alibaba в 2020: курс на New retail

Компанія Alibaba (BABA) збільшила вартість своїх акцій на 20%. Експерти прогнозують, що на китайському інтернет-просторі ритейлер продовжить займати стійкі позиції, і пояснюють це курсом на New Retail. Це нова стратегія роздрібних продажів, згідно з якою споживачі з низьким доходом здатні принести компаніям більше грошей, ніж люди з доходом вище середнього, адже перша категорія набагато ширше, ніж друга. Крім того, Alibaba, в порівнянні з такими компаніями, як Tencent і JD.com (JD), активніше привертає користувачів, має високу конкурентоспроможність і більше вкладає в інновації. Ця тенденція збережеться і в 2020 році.

З’явиться ще один важливий вектор – орієнтація не тільки на китайський ринок, з огляду на його економічну зрілість, а й на зовнішній. Якщо китайські інтернет-компанії хочуть бути успішними, їм необхідно розширюватися по всьому світу. Це необхідно і для збереження поточних темпів зростання. Якщо ж рітейлери обмежаться внутрішнім ринком, їх чекає доля Baidu: в останньому кварталі 2018 року компанія зазнала спаду прибутку, а посилення державної політики щодо реклами і відсутність виходів на зовнішній ринок погіршили становище.

Стратегія, яку мають намір протестувати в Alibaba – орієнтація на міста нижнього рівня, тобто, на повіти, волості і села. Через велику територію Китай має складний адміністративний устрій, і часто люди, які проживають в адміністративних одиницях нижнього рівня мігрують в провінції і автономні райони. Соответветственно, великі рітейлери повинні охопити як групи людей з високим доходом, так і тих, хто заробляє менше середнього. Хорошим прикладом є місто Шеньчжень. Незважаючи на статус міста 1-го рівня, його населення в значній мірі сформовано жителями нижніх рівнів – мігрантами з сіл Китаю. Тут групи з низьким доходом забезпечують собі більш високу заробітну плату і споживають товари з платформ електронної комерції, таких як Tmall і JD. Для Alibaba залишається пріоритетним захоплення уваги груп з низьким доходом.

За даними житлової платформи Beike, що проводила опитування в Пекіні, Шанхаї, Гуанчжоу, Ухані, Ченду, Сіані і 10 інших містах Китаю, тільки 22% опитаних живуть поблизу магазинів Hema Fresh (точки роздрібної мережі, що належить Alibaba Group), інші знімають житло в більш далеких районах. Зараз магазини Hema залучають в основному купівельні групи з доходом «білих комірців» (річний дохід 270 тисяч юанів).

Експерти прогнозують цифровизацию галузі, наприклад, розгортання платіжної системи на основі технології розпізнавання осіб. Таким чином ритейл-гіганти мають намір ще більш спростити здійснення кожної транзакції. Міжнародна компанія Lazada, що належить Alibaba також стикається зі зростаючою конкуренцією з боку місцевих компаній Shopee і Tokopedia, і вихід на світовий ринок виявився для неї не таким простим, як здавалося раніше. Електронна торгівля – одна з галузей, в якій Alibaba може масштабироваться і отримає перевагу в порівнянні з Tencent і Baidu.