Розумне місто

AI та IoT – ключі до «розумних» ліфтів і ескалаторів

З моменту появи в кінці 1800-х років ліфти і ескалатори стали ключовим фактором урбанізації міст. Одним з приголомшливих прикладів подібного обладнання є ескалатор Central – Mid Levels в Гонконзі. Він вважається найдовшим у світі ескалатором, розташованим на відкритій місцевості, має довжину понад 800 метрів і призначений для перевезення жителів міста в офіси в Центральному фінансовому районі.

Конструкція ліфтів і ескалаторів вдосконалювалася роками. Ліфти тепер виконують свою функцію за допомогою канатів з вуглецевого волокна, вони більш екологічні і довговічні, ніж сталеві. І в даний час ліфтові системи споживають на 90% менше електроенергії, ніж ліфти, виготовлені 30 і більше років тому. Ескалатори, в свою чергу, стали різноманітніші за формою: додався спіральний і арочний дизайн. Наприклад, в Ельбській філармонії в Гамбурзі (Німеччина) перші в світі арочні ескалатори були встановлені компанією KONE. Вони мають довжину 80 метрів і висоту 21,4 метра.

Досвід компанії KONE, що спеціалізується на виробництві ліфтів, кранів, ескалаторів і підйомників, як однієї з провідних і найстаріших компаній в світі по виробництву подібного устаткування, є безцінним. За останні 10 років технології штучного інтелекту і Інтернету речей змінили технічну сторону ескалаторів і ліфтів, вивівши їх за межі звичайної механічної системи. Тепер вони «розумні», вміють збирати і аналізувати дані, а також підключаються до хмари, де і зберігається вся зібрана інформація.

В даний час компанія KONE використовує платформу Watson IoT від IBM і Predictive Maintenance Insights в рамках підключених сервісів KONE 24/7. Сервіс дозволяє операторам будівлі і постачальникам обслуговування адаптувати обслуговування, специфічне для кожного окремого ліфта і ескалатора, під виявлення потенційних проблем ще до відвідування діючої бригади ремонтників. Інтернет-видання FutureIoT обговорило з керівництвом компанії KONE перспективи і тенденції розвитку галузі «розумних» ліфтів і ескалаторів.

Перш за все, експерти пояснили, що означає саме поняття «розумний» ескалатор або ліфт. Це інтелектуальна машина, яка вміє генерувати дані, знаходити проблеми в роботі і приймати рішення з питань ТО і схем роботи (і все це в режимі реального часу). Технологія 24/7 Connected Services застосовує моніторинг на основі IoT, щоб прогнозувати проблеми з технічним обслуговуванням в режимі реального часу і інтегрувати системи контролю призначення в ліфти. Платформа IBM Watson IoT відстежує продуктивність ліфта на основі заданих параметрів, а дані відправляються в хмару в режимі реального часу. Крім того, підключення сервіси KONE 24/7 визначають пікові періоди використання ліфта, а інтерфейси прикладного програмування (API) створюють рішення в інтегрованій екосистемі. KONE зробила більшість своїх API відкритими, щоб полегшити інтеграцію і установку як для своїх розробників, так і для партнерів. А компанія-партнер розробила додаток, завдяки якому планшет використовується в якості віртуального реєстратора, коли власника квартири немає вдома. За допомогою програми гості дзвонять господареві, а ліфт віддалено відправляється, щоб забрати гостей.

Одним з ключових напрямків використання Інтернету речей в ліфтовій і ескалаторній промисловості є профілактичне обслуговування. Стандартне ТО може ускладнювати рух людей всередині будівель, особливо під час несподіваних поломок. За допомогою IoT ліфти і ескалатори відправляють повідомлення технічному персоналу про поломку, а механіки аналізують проблему перш, ніж відвідати місце збою. Ще один плюс застосування сучасних технологій – штучний інтелект допомагає операторам фіксувати щоденний потік трафіку. Всі смарт-ліфти – частина екосистеми сучасних будівель. У майбутньому їх можна буде викликати за допомогою смартфона, а система розпізнавання осіб всередині кабіни точно визначить, на який поверх слід відвезти пасажира. Зараз зразком смарт-рішення для ліфтів є Residential Flow від KONE, але існують і його світові аналоги.