Говорячи про вивчення програмування у школах з початкових класів, ми маємо на увазі без перебільшення глобальний внесок у розвиток та підготовку кожної дитини до успішного майбутнього в умовах мінливого технологічного світу. Дійсно, недооцінювати перспективи та можливості, які набувають діти в процесі освоєння такого предмету ще в ранньому віці, просто недоцільно: світова спільнота давно довела ефективність такої практики в рамках, зокрема, шкільної програми. Ми говоримо, насамперед, про формування у майбутніх фахівців найважливіших навичок і компетенцій, а не про прищеплення любові до професії програміста.

Однак, у контексті актуалізації даного питання та пошуків найбільш якісних способів втілити ідею впровадження програмування до офіційних освітніх програм, ми не сповна оцінюємо один, по суті, ключовий аспект: в умовах попиту 21-го століття з боку тих, хто жадає технологій та їх творців, багато викладачів, які повинні підготувати дітей до майбутньої конкуренції на ринку праці, і самі потребують відповідної підготовки та підвищення рівня кваліфікації. Саме на вчителів покладена функція дати дітям необхідні знання. Більшості шкіл сьогодні, як і 5 років тому, до сих пір потрібні професіонали в області комп’ютерних наук, а останнім – прогресивна підготовка.

Партнерство між державним і приватним секторами вже не один рік є одним із кращих способів вирішення загальнонаціональної проблеми нестачі вчителів з інформатики. На жаль, як показує практика, більшість із них не відвідують регулярно якісь курси, а тому потребують підтримки професійного розвитку. Особливі проблеми відчувають вчителі інформатики у школах селищ і малих міст, а в деяких вони і зовсім відсутні.

Посилаючись на дані опитувань 2019 року, проведених Google та Code.org, краще і швидше за все у такій ситуації виручають безкоштовні некомерційні онлайн платформи, які у своїй більшості надають відмінні практики з вивчення основ програмування не лише для дітей, але й для дорослих, які планують його викладати. Так, замість того, щоб зосередитися на конкретному інструменті або навчальному плані, курси пропонують для початку приділити час розумінню фундаментальних понять в області комп’ютерних наук, об’єднуючи певний викладацький досвід із різноманітними існуючими навчальними програмами, доступними сьогодні.

Важливою метою є зробити кожного вчителя більш прогресивним фахівцем, щоб він мав впевненість і знання для задоволення потреб кожного учня у класі. Зараз найбільш популярними мовами програмування у школах є Scratch (блочне програмування) і Python (текстове програмування), а деякі використовують обидва варіанти. Освоїти їх досить легко навіть дитині, так що дорослому залишиться лише правильно скласти відповідний курс програми.

Насправді, на думку багатьох експертів, не дивлячись на те, що плани уроків і стратегії навчання дійсно важливі, основну увагу варто все ж приділяти тому, як зробити саме програмування та його принципи зрозумілими та доступними кожному. Так, вчителі часто настільки зайняті виконанням певного проекту у класі, що можуть, наприклад, не врахувати ігрову складову процесу, що особливо принципово для учнів молодших класів. Однак, формування та зміцнення навичок програмування від початку відбувається саме за рахунок інтерактиву – тоді й нарощування складності нових завдань дає більш якісний результат в учнів у майбутньому.

Безумовно, цілі стосовно як вивчення, так і викладання інформатики у школах найчастіше ставлять у кращому випадку самі школи в індивідуальному порядку, а в гіршому – держава. Чому державі не слід втручатися у такі тонкощі? Тому що кожен викладач має право самостійно освоїти кращі методики та практики може самостійно освоїти доступні для цього ресурси, не впираючись у стислі стандарти. І, навіть якщо завдання вчителя-інформатика разюче відрізняються від тих, які вирішують викладачі інших предметів, сьогодні існує величезна кількість доступних можливостей трансформувати свої навички у новий необхідний досвід.

Маючи справу з предметом, що все ще є новим для більшості шкіл, вчителі, яким належить навчити дітей програмувати, постійно стикаються з новими інструментами та програмним забезпеченням, але при цьому мають навчитися вибирати оптимальний варіант, а не виключно рекомендований. Адже і потреби учнів індивідуальні.

Будь-які навчальні заняття, пов’язані з професійним розвитком, дають прекрасну можливість формувати новий досвід і вивчати його на практиці. Важливо пам’ятати, що цей професійний розвиток не повинен упиратися лише у складання навчальних планив і слыдування певним стандартам, які не завжди можливо адаптувати до тих чи інших умов.

Ну і на завершення – стисло про переваги та можливості, які надає викладання програмування у школі кожному вчителю:

  • Введення програмування до шкільної програми – шанс поліпшити кар’єру за рахунок додаткової практики та підвищення кваліфікації;
  • Досвід викладання програмування допомагає отримати нові знання, досліджувати нові практичні методики та інтерактивні підходи до навчального процесу;
  • Навчаючи дітей програмуванню, можна налагодити унікальні комунікації у класі та виявити пріоритетні можливості учнів, адже так легше розпізнати потенціал і здібності кожної дитини;
  •  Сучасні дистанційні освітні онлайн платформи дають можливість кожному вчителю отримати вільний доступ до необхідних кваліфікаційних знань, обмінюватися передовим досвідом і нарощувати набір унікальних компетенцій і навичок.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

Ключова мета викладання програмування – дати дітям можливість вивчити його фундаментальні концепції в якості базового навичка

Code Ninjas популяризує кодування серед дівчаток

Коментарi