У школах вивчення інформатики, в основному, будується на виробленні навичок, які до початкових і середніх класів діти освоюють самостійно: вони вміють вмикати і вимикати комп’ютер, запускати програми, малювати у графічних додатках, накладати музику на відеоряд і багато іншого. Більшість комп’ютерних ігр та мобільних ігрових додатків, в яких розбираються школярі, мають складні інтерфейси, але діти прекрасно орієнтуються в тому, як проходити гру.

Очевидно, що методичний підхід потребує реформації, а діти – простої, але ефективної схеми вивчення основ раннього програмування, яка дозволить їм сформувати навички алгоритмічного мислення, перестати вважати інформатику нудним предметом і навчить не боятися складних завдань.

У США, Китаї, Великобританії, Індії, Естонії, Польщі, Греції діти вивчають раннє програмування вже у початковій школі – предмет входить до навчального плану. До старших класів дитина вміє складати алгоритми, писати нескладні програми, і що найголовніше – отриманий навик у майбутньому відкриє перед нею масу можливостей. Спеціаліст, який крім основної професії володіє навичками програмування, буде більш затребуваний і, відповідно, зможе претендувати на більш високу оплату своєї праці.

Чи існує одна єдина «правильна» мова програмування для всіх?

Діти молодшого віку засвоюють найрізноманітнішу інформацію з високою швидкістю, проте на старті вивчення все ж таки доведеться вибрати якусь певну мову програмування. На піку популярності зараз знаходяться три базових мови: Skratch, Java і Python. Цікаво, що вивчення ключових термінів мови програмування сучасним дітям дається набагато простіше, ніж вивчення нової іноземної мови.
Для засвоєння базових понять програмування дітям потрібна практика, виконання простих завдань в ігровій формі – як в Scratch. Так розвивається алгоритмічне мислення.

Блокова мова як база раннього програмування

Для дітей молодшого віку найбільш доступним варіантом буде блокова мова – Scratch. На заняттях з допомогою Scratch діти вчаться розуміти структуру блокових мов, принцип їх роботи. Орієнтація Scratch спрямована на креативність при створенні графіки та редагуванні звукових ефектів, це робить її ідеальною мовою раннього програмування. Scratch сприймається дітьми як інструмент для створення анімації, історій, ігор. Наприклад, у Scratch 3.0 є розширення для перетворення тексту в мову. Вивчати її захоплююче, діти активно долучаються до творчого процесу, з ентузіазмом розбирають принципи дії програми і вчаться мислити поза шаблонів.

Цікаво, що після декількох років вивчення блочної мови діти самі прагнуть до кодування за допомогою текстових мов. У ранньому віці це зробити складніше через образне пізнання світу (дітям легше уявити події у вигляді конкретних об’єктів, а не абстрактного процесу, який не має форми). Чим старшою стає дитина, тим простіше йому вивчити текстову мова програмування.

Мови програмування для дітей старшого віку

Текстові мови програмування, такі як Python, JavaScript, Arduino вимагають особливого підходу до вивчення. Java і Python сьогодні дуже популярні, але експерти сходяться на думці, що Python більше підходить для навчання навичкам написання коду з нуля. У середніх і старших класах діти більш пристосовані до засвоєння складних даних, вони з ентузіазмом підходять до створення коду, добре володіють комп’ютером.

Мов програмування багато, і постійно з’являються нові. Тому вибрати, яку з них вивчати, складно, адже від цього залежить майбутнє і кар’єра. Важливо вибрати мову, яка буде цікава дитині, і в той же час дозволить побачити результат його праці. Пізніше, у більш дорослому віці, з’явиться мотивація до продовження вивчення програмування, пізнання більш складних мов. Почавши з малого, дитина отримає навик, який через кілька років навчання відкриє перед нею величезні перспективи.

Автор: Олена Семенчук


Читайте також:

«Цифрове дитинство» вже настало: навіщо кожній дитині потрібно вчити мови програмування?

В Україні існує критична потреба у підготовці обізнаних кваліфікованих фахівців, які володіють навичками роботи з ІКТ

Коментарi