В Україні на сьогоднішній день раннє програмування як базове знання не є основним змістом існуючих уроків інформатики. Структура вивчення даного предмету у школах далека від реальних потреб учнів у знаннях про програмування: переважна кількість годин шкільної програми приділяється навичкам, які школярі в цьому віці, як правило, освоюють самостійно.

Відсутність реалізації відповідної програми на державному рівні змушує батьків і вчителів, які розуміють суть проблеми, шукати її вирішення самостійно. В результаті спостерігається зростаюча невідповідність між набутими дітьми навичками та навичками, реально необхідними сучасному ринку праці. І сьогодні мова йде, перш за все, не про те, щоб підготувати майбутнє покоління до роботи виключно в якості програмістів. А про те, щоб стимулювати обчислювальне та критичне мислення, вміння ефективно вирішувати проблеми взаємодії зі світом інноваційних технологій, успішно поєднувати логіку, математику та алгоритми незалежно від обраної професії. Країна не отримає позитивний економічний ефект, а діти – кар’єру майбутнього, якщо програма не буде впроваджена.

Останнє та поки що єдине дослідження щодо залучення школярів у програмування в Україні проводилося у 2015 році (Асоціація IT Ukraine). Всього було опитано трохи більше 1000 дітей віком 12-14 років із різних міст країни. Опитування показало, що 60% учнів дуже хочуть навчитися програмувати, але не мають для цього доступних можливостей; 18,5% уже пробують програмувати самостійно або факультативно, тому як школи не передбачають відповідні програми навчання; 12,7% хотіли б навчитися програмувати для себе; 4,2% не мають жодного уявлення про те, що таке програмування в принципі, та ніколи не вивчали його у школі. При цьому, на той момент понад 75% опитаних мали вдома ПК і вже вміли ним користуватися.

Принципово, що за останні декілька років загальносвітова картина ринку праці суттєво змінилася, а тому й потреба у спеціалістах, що мають хоча б базові навички програмування та роботи з передовими технологіями, значно збільшилася.

За даними дослідження Асоціації IT Ukraine та Офісу ефективного регулювання (BRDO) 2018 року, IT-сфера в Україні стабільно зростає на 11-26% щорічно незалежно від загального стану економіки країни. А, за оцінками компанії GlobalLogic Україна, за сприятливих умов до 2025 року сектор інформаційних технологій може вирости до 8,4 млрд. дол., або у 2,3 рази, а кількість робочих місць збільшиться до понад 240 тис. чоловік.

Згідно даним офіційного звіту McKinsey Global Institute (2018), потреба у спеціалістах, які володіють основами програмування та ІКТ і можуть вільно взаємодіяти з інноваціями у сферах маркетингу, медицини, освіти, мультимедіа, виробництва, роздрібної торгівлі, фінансових послуг та енергетики, збільшиться на 50% у США і на 41% у Європі до 2030 року.

З появою Штучного інтелекту та Інтернету речей наше життя буде ще більше залежати від онлайн і цифрових послуг, які у найближчі роки значно посилять уже існуючу конкуренцію на ринку серед кваліфікованих фахівців і автоматично розширять спектр вимог до них. Раннє програмування у школах закладе фундамент універсального підходу до вибору багатьох професій і посилить майбутню конкурентну перевагу кожної дитини.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Коментарi