За останнє десятиріччя стався сейсмічний зсув у ландшафті навчання програмуванню, і буквально протягом п’яти років процес глобально прискорився. Ця тенденція швидко завоювала практично всі країни світу. В одній тільки Великобританії понад 500 тисяч учнів державних шкіл наразі проходять обов’язкові курси з програмування, починаючи з молодших класів, а інші країни Євросоюзу рухаються ще швидше. По суті, мільйони дітей у всьому світі у даний час навчаються кодувати кожен день – як у навчальних закладах, так і на масових відкритих онлайн-курсах (MOOC).

В епоху інноваційних технологій, унікального програмного забезпечення та автоматизованих систем уже сьогодні понад 50% робочих місць у світі в усіх можливих сферах діяльності вимагають певних технологічних навичок. І багато експертів заявляють про те, що цей відсоток збільшиться до 77% менш ніж за десять років. За оцінками WhiteHouse.gov, до 2018 року тільки у США може виявитися майже 2,5 млн. незаповнених робочих місць в області науки, інженерії, фізики та математики, медицини, фінансових і комерційних послуг, освіти та маркетингу і реклами. Відсутність навичок програмування та роботи з ІКТ неминуче призведе до затримок у реалізації численних проектів, заточених на інновації, підвищення витрат на оплату праці, а також витрат часу та грошей на пошук кваліфікованих співробітників і навчання нині існуючих, що вплине на здатність підприємств впроваджувати інновації й виводити на ринок нові продукти.

Тренд або реальна необхідність?

По мірі того, як кількість робочих місць у сфері ІКТ зростає, потреба в людях з відповідними навичками збільшується у геометричній прогресії. За оцінками аналітиків, 65% дітей у всьому світі, які вступають до початкової школи сьогодні, в майбутньому, найімовірніше, займуть робочі місця, яких ще навіть не існує. Їх створить ринок технологій, що швидко розвиваються та вносять свої корективи у кожну з існуючих професій, а тому левова частка вимог до кадрів буде зводитися до навичок програмування. Розвиток цих навичок у ранньому віці матиме позитивний ефект як для ринку праці, так і для кар’єри кожної дитини – вона зможе успішно реалізувати себе у будь-якій сфері.

Згідно зі спостереженнями багатьох вчених, діти, які починають вивчати комп’ютерне програмування ще у початковій школі, також демонструють менше гендерних стереотипів щодо кар’єри в ІКТ. Крім того, раннє програмування закладає фундамент всебічного розвитку особистості, формування критичного й логічного мислення, вміння комунікувати й вирішувати проблеми різного характеру, розвивати уяву та творчі здібності. Освіта в області комп’ютерних наук дає дитині основу, на яку вона зможе спиратися як на професійному, так і на життєвому шляху.

Чому вчитися програмувати потрібно починати у ранньому віці?

Раннє програмування небезпідставно стало предметом особливої ​​важливості й підвищення обізнаності міжнародного співтовариства, переходячи від вузької області «факультативу» до ширшого значення в рамках державних шкільних програм. У сучасному світі, де Google може задовольнити практично будь-який запит протягом декількох мілісекунд, саме технічні навички дозволять дітям досягнути успіху, і цей набір навичок закладений у мовах програмування.

Існує, як мінімум, декілька ключових причин, чому сьогодні даний предмет повинен бути включений до навчальної програми, починаючи з молодших класів:

  1. Програмування забезпечує базову грамотність в епоху цифрових технологій.
    Найголовніша роль освіти – підготовка дітей до майбутнього. Традиційно, тривалий час це означало переважно вивчення теорії на базі певних фактів. Однак, зараз навчальні програми змістилися у бік навчання практичним навичкам, які допомагають зосередитися на більш глобальному цифровому світі. Річ у тім, що проблеми, з якими зіткнуться наші діти у найближчому майбутньому, будуть радикально відрізнятися від тих, з якими стикалися їх батьки. І багато речей, які учні вивчають сьогодні у школі, вже не будуть актуальними на той час, коли вони її закінчать. Наприклад, одне дослідження, проведене в Оксфордському університеті, показало, що 47% сьогоднішніх робочих місць взагалі будуть ліквідовані протягом наступних 20 років – їх знищить автоматизація. У цій ситуації одна справа знати, як використовувати нові технології, а інша – зрозуміти логіку, що стоїть за ними. При навчанні програмуванню діти буквально усвідомлюють суть цифрового світу, в якому живуть. Програмування бере на себе уявне «диво» технології, відкриваючи глибину науки, що керується інноваціями. Наша залежність від цих інновацій буде тільки зростати. І діти повинні бути в змозі не лише пасивно їх експлуатувати, але й також розуміти та контролювати їх, стаючи активною частиною величезного цифрового зсуву.
  2. Програмування може змінити світ і його сприйняття.
    Останні кілька століть люди покладалися на письмове слово для поширення ідей. При цьому писемність завжди прирівнювалася до грамотності у будь-якій мовній культурі. Але сьогодні однієї писемності для грамотності вже недостатньо: потрібно вміти писати не лише букви, слова та речення, а й програми та інтерфейси. Зараз це звучить претензійно, але вже через 5-10 років стане справжнім рятувальним колом для кожної дитини. По суті, все, що ми сьогодні бачимо й застосовуємо у житті, заточене в рамки цифрового виміру. І його створює програмування.
  3. Програмування породжує унікальні відкриття та формує нові ідеї.
    У всіх є ідеї, але для їх реалізації потрібно розуміти свої здібності, вчасно розкрити свій творчий потенціал і набути необхідних навичок для їх втілення у життя. Програмування виконує всі ці функції у контексті підготовки дитини, впевненої у своїх можливостях і готової здійснювати нові відкриття та створювати унікальні речі. І, навіть якщо у майбутньому вона не стане програмістом, то зможе застосувати набуті на практиці знання у будь-якій професії. Програмування ростить новаторів і прогресивних фахівців.
  4. Навчання ранньому програмуванню не є трудомістким процесом і підвищує інтерес до інших базових предметів у школі.
    По суті, навчання програмуванню схоже на вивчення іншої мови, у якій навичок має бути якісно відпрацьований і застосований на практиці. Це унікальна сучасна форма комунікації та спілкування дітей між собою і з навколишнім світом, яка просто більше орієнтована на взаємодію з технологіями та їх розуміння, а не на подолання лінгвістичного бар’єру. Коли дитина усвідомлює, що за допомогою одного лише комп’ютера або будь-якого іншого адаптованого для цього гаджета може творити й при цьому розуміти принцип створеного, вона розвивається по-особливому – розкриває свої кращі здібності. Її світогляд стає іншим – відкритим і доступним для засвоєння величезної кількості критично корисної інформації.

Українські реалії та прогнози у цифрах

У 2017 році число ІТ-фахівців в Україні зросла на 27 тисяч, навіть не дивлячись на відсутність комплексних навчальних курсів і відповідних програм із навчання програмуванню на державному рівні, які допомогли б істотно примножити цю цифру. Така статистика показала чимале 27-відсоткове зростання українського кадрового потенціалу працівників ІКТ, і на сьогоднішній день в ІТ-індустрії країни працюють понад 130 тисяч фахівців. У 2018 році в ці ряди прибуло ще майже 20% кадрів, а до 2020 року в галузі очікують побачити ще 240 тисяч співробітників – їх вимагатиме сам ринок технологій.

Якими б не були позитивними прогнози у даному випадку, цих співробітників потрібно буде десь брати, тому формувати й готувати їх необхідно починати вже зараз. І, якщо станом на минулий рік програмісти становили 53% всіх професіоналів української ІТ-галузі, тестувальники програмного забезпечення – 14% від загального числа, а менеджери – 7%, то вже у недалекому майбутньому цього буде недостатньо. Крім того, навичок роботи з ІКТ та знань базових мов програмування вимагатимуть й інші професії, в тому числі у сферах медицини, інженерії, освіти, реклами та маркетингу, фінансів і банківських послуг, промисловості.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Коментарi