Сьогодні вже ні для кого не є новиною той факт, що ідея навчання програмуванню у школах не просто викликає безпрецедентний інтерес у всьому світі, але й має вагомий сенс. Численні дослідження показали, що для учнів вкрай важливо – як в освітньому, так і в соціальному плані – вчитися програмувати, починаючи з раннього віку.

Однак, говорячи про пріоритети та можливості даної перспективи, а також у процесі вивчення тонкощів такого предмета, часто виникає питання, чому в одному випадку мова йде про програмування, а в іншому – про кодування? Насправді, різниці як такої немає, а от деякі відмінності є. І, щоб не плутатися у термінах й не надавати їм зайвого значення там, де не варто, слід розуміти, про що насправді йде мова.

Перше, що потрібно зрозуміти, це те, що протягом багаторічних суперечок про значення дієслова «програмувати» (що фактично означає «повідомити» комп’ютеру, доступному на ньому програмному забезпеченню або веб-сторінці, що робити) не було в принципі. Але з часом можливості перестали обмежуватися одним, власне, комп’ютером у тому вигляді, в якому ми звикли його сприймати. Безліч девайсів у вигляді смартфонів, просунутих ноутбуків і планшетів – із різною прошивкою, додатками й можливостями – внесли деякі корективи у специфіку їх використання з точки зору навчання ІКТ.

Інноваційні цифрові технології та нові підходи до самого «класичного» програмування вивели на поверхню вже відомі на сьогодні поняття «код» та «кодування», що часто дійсно передбачає набір функцій, які відрізняються від звичного програмування.

По суті, програмування залишилося програмуванням, але, коли ми говоримо про навчання саме дітей і сучасне програмне забезпечення для цих цілей, то кодування є більш оптимальним терміном з точки зору простоти… використовуваних дій і опцій.

Так які принципові відмінності між програмуванням і кодуванням?

1. Перша відмінність полягає у тому, що, як не дивно, але у своїй більшості «класичні» програмісти, як правило, не мають ніякого формального навчання інформатиці. Сучасні ж програмісти, або іменовані на Заході «кодери», – не просто новачки, які вивчали кодування самостійно, а робили це вже з допомогою створених для цього освітніх онлайн платформ.
Або, власне, діти та підлітки, які за допомогою тих же освітніх онлайн платформ вивчають кодування у початковій або середній школі в рамках шкільної програми. Тим не менш, варто враховувати, що, коли мова йде про оголошення й запитах на вакансії відповідних фахівців компанії ніколи не запитують «кодерів» – вони шукають саме програмістів.

2. Друга відмінність полягає у тому, що кодування більш тісно пов’язане з навчальним інтерактивом: іграми, додатками, що розвивають, «дитячим» програмним забезпеченням. Все це необхідно саме для навчання маленьких школярів, яким таким чином легше зрозуміти принципи та можливості цифрових технологій. Із західних джерел ми часто чуємо: «Кодування – це весело». Так і є – процес навчання на ранніх етапах фактично складається з захоплюючої гри, а не термінології й суворої практики, заснованої на пізнанні та поглибленні у мови програмування. Звідси й вислів: «Кодувати може кожен, навіть не будучи справжнім програмістом». І в ньому закладена велика частка істини. По суті, такі програмні мови, програми та платформи, як Scratch Jr, Scratch, Swift Playground або Code Studio дійсно навчають початківців саме кодувати. Але з часом, отримавши такий досвід, у старших класах, коледжі чи інституті, діти почнуть навчатися фактично професійному програмуванню. І це буде не формальний етап, а та практика, що веде до знання предмету й придбання значущих навичок і компетенцій.

Таким чином, кодування – це термін, який просто найчастіше використовується у школах, переважно західних, так як аж ніяк не у всіх країнах світу, на жаль, діти взагалі мають можливість дізнатися на практиці, що таке сучасна інформатика. І так, як не парадоксально, навіть найпримітивніші на перший погляд практики, спрямовані на навчання побудови «коду», дійсно здатні сформувати кваліфікованого програміста, якщо навчальна програма буде відображати пріоритети напрямку ІКТ та побажання самих дітей.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

У Джорджії школярів навчають кодуванню, використовуючи блоки SAM Labs

Не варто недооцінювати переваги «правильної» інформатики у школі

Коментарi