Аналіз навчальних планів, змісту уроків, обсягів матеріального забезпечення, поглядів вчителів показує, що на практиці освітні ініціативи у школах дуже різноманітні й не відрізняються послідовністю – країни орієнтуються на потреби ринку праці та тенденції інноваційного середовища. У будь-якому разі, сьогодні навчальні курси з програмування та ІКТ, що впроваджуються до шкільних освітніх програм, домінують в силу того, що цього вимагає сучасність.

США
Фактично вся існуюча на сьогоднішній день комп’ютерна наука як така бере витоки саме з США – тут до програмування та ІКТ відносяться як до окремої глобальної культури, яка формує унікальний плацдарм для всіх можливих професій. Більшість країн світу, що впровадили програмування та основи ІКТ до шкільних програм, використовують американські онлайн платформи й програмне забезпечення, які адаптуються до будь-яких потреб як дітей і їх батьків, так і безпосередньо до форматів різних освітніх систем. У той же час, масово і повсюдно в американських школах навчання основам програмування та ІКТ офіційно не існує – більшу частину потреб приватних шкіл у реалізації навчання відповідному предмету покриває бізнес, і лише останні кілька років держава посилено працює над тим, аби програмування вивчалося дітьми у кожній школі, починаючи з початкових класів.

Австралія
Програму викладання інформатики в австралійських школах кардинально оновили на початку 2015 року. Так, основи програмування (включаючи візуальне та інтерактивне) школярі почали вивчати з 3 класу. У 7 класі діти повинні освоїти за навчальний рік мінімум одну мову програмування, а в 9-10-му – основи об’єктно-орієнтованого програмування. При цьому рішення, які саме мови програмування вивчати, в якому порядку і які методики для цього використовувати, – кожен штат країни приймає в індивідуальному порядку, орієнтуючись на потреби і можливості учнів.

Китай
Влада Китаю зробила програмування обов’язковим предметом для вивчення, починаючи з початкових класів, лише у 2018 році. Однак, крім цього, місцеві діти також вивчають основи штучного інтелекту і супутніх йому технологій на рівні базису. У минулому році навіть були випущені відповідні підручники для початкової, середньої та старшої школи.

Південна Корея
Міністерство освіти Південної Кореї включило програмування до національної освітньої програми ще у 2015 році. Тоді предмет вивчали учні лише середньої школи. У 2017 році програма охопила початкову школу, а вже у 2018-му учням старшої школи пропонують курси програмування за вибором.

Польща
Польща відома запущеною у 2013 році програмою «Майстер Кодування», що була спрямована на навчання учнів початкової школи основам програмування. У перший рік дії програми в ній взяли участь майже 150 шкіл та майже 7 тисяч учнів різних класів. У 2016 році міністерство освіти масштабувало програму, в результаті чого вже у 2017-му вона охопила майже 100 тисяч школярів по всій країні.

Фінляндія
Міністерство освіти Фінляндії включило основи програмування до освітньої програми у 2016 році. У початковій школі діти вчаться працювати з найпростішими додатками і програмами, у середній – повноцінно освоюють Scratch, а у старшій – працюють зі справжніми мовами програмування.

Естонія
Країна запустила пілотну програму вивчення основ програмування з 1 по 12 класи ще у 2012 році. Експеримент охопив більше двох десятків шкіл, показавши високу залученість у предмет, після чого він став обов’язковим для вивчення повсюдно.

Великобританія
Великобританія – одна з найпрогресивніших країн ЄС на сьогоднішній день, що найбільш активно працює над формуванням кваліфікованих IT-фахівців для внутрішнього ринку. Основи програмування у школах тут почали викладати в обов’язковому порядку дітям з 6 років з 2014 року. Учні початкових класів навчаються створювати найпростіші програми, а з 11 років вивчають різні алгоритми і вже мінімум дві повноцінні мови програмування. Варто зазначити, що до цього нововведення школярі вивчали основи комп’ютерної грамотності, проте старі програми були розраховані, насамперед, на вивчення роботи з комп’ютером в якості користувачів, а тому, коли в силу розростання інноваційного середовища такий предмет втратив свою актуальність, його модернізували. Крім того, 2014 рік у Великобританії був оголошений «Роком Коду», в рамках чого у країні пройшла серія прогресивних освітніх заходів для громадськості та бізнесу, спрямованих на пробудження інтересу до IT-технологій і програмування.

Франція
Офіційні курси програмування у школах Франції, починаючи з початкових класів, стартували у 2014 році. Заняття спочатку ввели як додаткові у вигляді факультативу, де школярі знайомилися з основами комп’ютерної грамотності та створенням простих додатків. Однак, пізніше навчання програмуванню поширилося практично на всю країну, після чого стало обов’язковим до вивчення у рамках шкільної програми – таким чином влада хоче підвищити інтерес серед учнів до технічних та ІТ-спеціальностей.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

Вивчення програмування у школі необхідно для комплексного розвитку дитини у контексті освоєння всіх предметів без винятку

Сінгапур робить ставку на раннє програмування

Коментарi