Причина ажіотажу навколо впровадження раннього програмування до шкільних програм виникла аж ніяк не на тлі необхідності просто створити групу кваліфікованих програмістів для латання «дірок» на ринку праці. Безумовно, відповідність рівня освіти його потребам – фундаментальний аспект і має глибоке підґрунтя, але процес зайшов значно далі й поступово обріс новими, не менш важливими пріоритетами та цілями.

Численні дослідження показали, що для учнів вкрай важливо – як в освітньому, так і в соціальному плані – навчитися працювати з ІКТ з раннього віку. На думку експертів, насправді навчання програмуванню дозволяє дітям використовувати цифрові технології для розвитку своєї власної творчості. Крім того, в технологічному суспільстві це допомагає учням поступово перейти від ролі «споживача» до ролі «творця», а також розвинути настільки важливе сьогодні алгоритмічне мислення, що надає краще розуміння, інтерпретацію та оцінку впливу такого мислення на життя людини.

Програмування вчить кожну дитину приймати унікальні зважені рішення, бути незалежною та рішучою у світі, де технології повсюдні, допомагає дітям краще відчути специфіку та суть самого цифрового світу, в якому ми живемо, і, у певному сенсі, краще підготуватися до нього.

Якщо об’єднати ключові навички, компетенції та переваги, яких набувають школярі у процесі вивчення програмування, ми отримаємо ємний список найактуальніших вимог до будь-якої освітньої системи.

Отже, основні переваги вивчення програмування у школі – це:

  1. Формування та якісний розвиток індивідуального творчого потенціалу;
  2. Формування та розвиток критичного й логічного мислення;
  3. Формування та посилення мотивації у навчанні;
  4. Формування навичок застосування технологій в рамках базових шкільних дисциплін;
  5. Формування здатності вирішувати проблеми різної складності – самостійно та колективно;
  6. Формування та розширення стійких комунікацій і вміння працювати в команді;
  7. Придбання та закріплення навичок взаємодіяти з ІКТ на рівні впевненого користувача;
  8. Виявлення унікальних здібностей дитини та можливість спрямувати їх у потрібне русло;
  9. Формування та поліпшення самооцінки й почуття власної компетентності;
  10. Уміння працювати з інформацією й використовувати її з освітньою метою;
  11. Формування стійкості до труднощів і проблем;
  12. Формування навичок самоорганізації та планування часу.

Що принципово важливо – сьогодні, на щастя, практично будь-який викладач може забезпечити цими перевагами на благо кожну дитину. Для цього варто лише скористатися достатньо простими у використанні й повсюдно доступними інструментами у вигляді навчальних онлайн платформ і додатків.

Ось деякі, мабуть, кращі на сьогоднішній день приклади ресурсів для навчання або викладання програмування у школі:

1. Code.org

Одна з найкращих і найпопулярніших навчальних платформ із програмування сьогодні. Некомерційна організація, яка займається розширенням доступу до інформатики для кожної дитини у кожній школі по всьому світу, пропонуючи відповідні безкоштовні курси (Code Studio). Всі вони доступні онлайн і поєднуються з різними пристроями. Зміст включає в себе професійні навчальні семінари для вчителів, індивідуальні та групові класи програмування для учнів, навчальні посібники для початківців, навчальні матеріали, освітні програми, ігри та багато іншого.

2. Swift Playgrounds 

Один із кращих додатків Apple для навчання програмуванню. Має привабливий інтерфейс і простий у використанні. Учні можуть відслідковувати процес програмування покроково на екрані використовуваного девайсу.

3. Scratch and ScratchJr

Це фактично гра, яка допомагає дітям вчитися програмувати: школярі створюють і змінюють блоки коду, представлені в різних компонентах, переміщуючи і впорядковуючи їх. Просто та захоплююче для початківця школяра.

4. Tickle

Натхненником Tickle називають саме Scratch. Діти вчаться програмувати, керуючи роботами LEGO, WeDo 2.0, BB-8, Dash & Dot, Thedrones Airborne Cargo і Sphero.

5. Tynker

Пропонує забавні головоломки з покроковими інструкціями. У процесі програмування діти можуть створювати свої власні ігри та квести.

6. Kodable

Це фактично гра, за допомогою якої навчають програмуванню учнів початкової школи, а у деяких випадках – дітей з 4 років. Додаток дуже гнучкий і легко працює з будь-яким програмним забезпеченням. Після отримання інструкцій діти просто виконують команди у певній логічній послідовності, «оживляючи» ігрових персонажів.

7. Cargo bot

Ще один вдалий продукт від Apple у вигляді кількарівневої блокової гри-головоломки для дітей раннього віку. Прекрасно поєднується з iPad і iPhone.

8. Lightbot and Lightbot Jr

Це інтерактивна гра, в якій робот переміщується по «сітці». Діти повинні запрограмувати його таким чином, щоб він висвітлював кожен блок певним кольором. Найчастіше використовується для дітей у віці від 4 до 8 років і у звичайній версії (дивитися вище) – для дітей старшого віку.

9. Move the Turtle

Це графічний додаток, який дозволяє дітям програмувати складну середу з графікою, просторовою орієнтацією та звуком.

10. Hopscotch

Призначений для дітей від 9 років. Учні керують «будівельними» блоками для створення своїх власних ігор і програм.

11. Robot School

Це повчальна гра, призначена для дітей від 7 років. Коли R-obbie Robot потерпає крах на далекій планеті, дитина має змінювати програмні інструкції таким чином, щоб направити його до джерела палива, яке йому необхідне для повернення додому.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

У США виділяються державні гранти на вивчення програмування в школах

Edtech – сучасна тенденція в освіті

Коментарi