«Кожен повинен навчитися програмувати, тому що це вчить нас думати». З того моменту, як Стів Джобс сказав ці слова в одному зі своїх інтерв’ю, виявленому та випущеному лише через два роки після його смерті, минуло вже майже 20 років. Важливо, що за цей час настільки змістовний посил був почутий не лише в США, де важливість вивчення програмування розуміли ще кілька десятиліть тому. Цінність введення даного предмету до шкільної програми в рамках обов’язкового вивчення швидко усвідомили й багато країн в Європі, перетворивши тенденцію на глобальну стратегію, якої сьогодні потребуємо і ми.

У 2014 році першою й найбільш успішно стартувала Великобританія – країна не просто створила умови дітям для освоєння програмування з раннього віку, а всупереч усьому зробила його основним предметом освітньої програми молодшої, середньої та старшої школи. Вже на наступний рік ідею підхопили й інші країни ЄС, в результаті чого на сьогоднішній день майже всі вони інтегрували програмування у навчальні програми та просувають цю концепцію як найефективнішу з точки зору формування й підготовки кращих ринкових кадрів усіх можливих професій.

Суть ідеї вже не нова: вміння програмувати хоча б на базовому рівні є настільки ж важливим навичком для успішного старту в житті, як і загальна грамотність, що здобувається за допомогою вивчення звичних предметів – математики, фізики, біології, мови та писемності.

Прогрес у розумінні важливості вивчення програмування західні експерти відзначили ще до того, як багато країн стали чи не наввипередки вводити цей предмет у школах: з 2013 року понад 140 мільйонів викладачів і батьків у всьому світі завантажили уроки початкового програмування з найбільш відомого й прогресивного на сьогоднішній день ресурсу code.org – некомерційної ініціативи, спрямованої на розширення доступу до ключових навичок програмування.

Безумовно, багато хто з тих дітей, які пройшли відповідні курси, освоївши предмет у школі або за її межами, не стали авторами унікального програмного забезпечення або софту. Однак, і не цього вимагає від них епоха цифрової грамотності. Її ключовий посил – забезпечити покоління сучасних школярів найнеобхіднішими навичками та компетенціями у вигляді, зокрема, такого необхідного сьогодні логічного й критичного мислення, аби в майбутньому діти змогли з легкістю освоїти бажану професію, побудувати успішну кар’єру та зробити свій внесок у розвиток економіки держави за рахунок прогресу у своїй діяльності на будь-якому терені. Більше того, як показує практика, досвід програмування й відповідна академічна кваліфікація не мають великого значення для творців абсолютно унікальних інноваційних продуктів, здатних змінювати світ. А логічне й критичне мислення, цілеспрямованість і здатність справлятися з невизначеністю як раз мають – коли мова йде про досягнення різного рівня складності та важливості.

Власне, ідея багатьох урядових ініціатив у цьому напрямку полягає в тому, що новим поколінням не доведеться боротися за місце під сонцем у новому мінливому технологічному просторі – кожна дитина буде конкурентоспроможною на ринку. А ті, хто має схильність саме до програмування, мають бути виявлені ще на ранній стадії шкільного навчання – таким дітям пропонують курси посиленого вивчення предмету у вигляді додаткових занять. Ті ж, хто менш здатний до взаємодії з ІКТ, принаймні, отримають уявлення про цифровий світ, в якому вони зараз живуть. Так, навчитися програмувати професійно насправді не так легко. Але навчитися робити це, щоб отримати важливі переваги для майбутнього в цілому, – дійсно просто. Діти зрозуміють і розберуться не лише у самих мовах програмування, але й зможуть розбивати завдання на логічну послідовність менших кроків, аналізувати інформацію та фільтрувати непотрібні елементи, діагностувати помилки й винаходити нові підходи, коли початкові неминуче зазнають невдачі.

Важливо розуміти, що освіта, що спирається на програмування та ІКТ, створить ціле нове майбутнє, яке складається з кваліфікованих фахівців, інноваційної економіки та якісного прогресу у кожній сфері діяльності людини. Безумовно, вимоги до всіх учасників ринку будуть рости, але і їх можливості будуть розширюватися, якщо заздалегідь формувати покоління з принципово новим сприйняттям технологій і розумінням їх впливу на функціонування суспільства та його складових.

Сама швидкість, з якою компанії тепер переходять від ідеї до продукту, у поєднанні з постійним страхом бути переможеними конкурентами, стимулює освітні системи трансформуватися й враховувати нові тенденції у навчанні майбутніх кадрів. Дослідження, проведені влітку минулого року в ЄС, ясно показують, що «мисляча людина» у століття машин є ключовою ланкою прогресу. Так, ця модель може з часом змінитися, так як програмне забезпечення стає все більш витонченим і починає підточувати «соціальні» робочі місця. І це ще одна причина, чому вже сьогодні ваша дитина має почати вивчати програмування й розуміти принцип роботи з ІКТ.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

Hello World kids впроваджує в Йорданії програмування для дітей

Вивчення програмування у школі необхідно для комплексного розвитку дитини у контексті освоєння всіх предметів без винятку

Коментарi