Стати інженером-програмістом або програмістом – це класно, але очевидно, що це не єдиний шлях до успішної кар’єри у 21-му столітті. Насправді, багато завдань, виконання яких раніше безпосередньо залежало від правильно написаного коду, вже замінюються штучним інтелектом. Саме тому вивчення програмування з раннього віку сьогодні розглядають не як мету придбати безпосередньо навички програмувати, а як здатність вчитися абсолютно новим навичкам, які необхідні для контакту з інноваційними технологіями та можливості їх правильно застосовувати.

Поки ми тільки готуємося до створення відповідних умов та адаптації шкільної програми до можливості навчати дітей програмуванню з початкових класів, на Заході, пройшовши цей етап ще кілька років тому, переймаються іншими питаннями. Насправді, рано чи пізно, до них прийдемо і ми, а тому шукати відповіді потрібно вже зараз.

Отже, яку мову програмування ми повинні використовувати, щоб навчити дітей програмувати? Важливо завжди починати з блочних мов, таких як Scratch? В якому віці діти повинні перейти на текстові мови? І як вибрати між, наприклад, Python, Java або JavaScript?

Безумовно, в першу чергу, все залежить від того, які методики закладені безпосередньо в навчальну програму, а також від навчального закладу, його концептуальних підходів і часто – від рівня кваліфікації викладачів. Однак, на думку багатьох експертів, ці фактори найменш важливі на тлі одного ключового аспекту: не стільки принциповим обраний в навчанні мову програмування, скільки принципова сама концепція включення даного предмета в освітню програму та його адаптація до неї, – а необхідні навички діти все одно придбають.

Безумовно, розуміння того, як створити алгоритм (із покроковими інструкціями) для виконання завдання, і придумати кращий спосіб записати це в коді, – ймовірно, найскладніша частина. Хоча, як показує практика, при наявності сучасних платформ і додатків із цим справляються більшість дітей без зайвих зусиль.

Справа в тому, що мови програмування приходять і йдуть, а адаптуватися в сучасному технологічному світі все одно доведеться. Популярність мов програмування змінюється, і немає ніяких гарантій, що те, чому ми навчимо наших дітей сьогодні, буде використовуватися ними до того часу, коли вони вийдуть на ринок праці. Саме тому дітей навчають вже давно існуючим базовим «робочим» мовам коду з метою придбання ними знань і компетенцій куди більш важливих, аніж просто вміння програмувати в принципі.

Приміром, одна з причин, з яких найчастіше навчають Scratch і Python, – їх «вивченість» вздовж і впоперек і широкий доступ до міжнародної мережі викладачів, які використовують ці мови у своїх класах. Учителі сформували величезні вільні онлайн-спільноти, які завжди відкриті широкому колу користувачів зі всього світу. А наявність таких спільнот означає можливість знайти більше ресурсів у вигляді готових планів уроків, програм, методик і практик, проектів, навчальних посібників, відео та аудіо контенту, присвячених викладанню програмування у класі. Це спрощує безліч завдань, робить навчання більш ефективним і гарантує якісний освітній результат.

Тут найважливіше – використовувати інструменти, що відповідають віку, так як мови програмування для дітей відрізняються не лише за функціоналом, а й сам функціонал доступний для розуміння меншою чи більшою мірою в залежності від цільової вікової групи. Наприклад, Scratch Jr. призначений для дітей, які все ще вчаться читати, і не має змінних або умовних виразів, які можуть бути занадто заплутаними для молодших школярів. Python пропонує розширення для підтримки багатьох типів проектів, але вони доступні у вигляді модулів, які необхідно додавати з розумом і логікою, а тому буде потрібно і більше практики, і більше первинних навичок. Java ж є хорошим вибором для старших класів, так як пропонує «об’єктно-орієнтоване» програмування, а для цього потрібен певний рівень умінь і знань.

В цілому, в процесі пошуку «ідеальної» мови програмування не варто просто забувати про те, що ключова мета його викладання – дати дітям можливість вивчити фундаментальні концепції програмування в якості базового навичка. Вони можуть ніколи не захотіти програмувати у майбутньому, але принципово те, що це допоможе їм зрозуміти, як влаштовані технології, наскільки важливо вміти логічно і критично мислити, вирішуючи проблеми різної складності, і, безумовно, усвідомити, наскільки важливі ті навички та компетенції, які набуваються в процесі вивчення програмування, для їх успішного майбутнього в будь-якій професії.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

Code Ninjas популяризує кодування серед дівчаток

Причини та мотивація вчити дітей програмувати у школі

Коментарi