У західній практиці в рамках існуючих навчальних програм дітям молодших класів викладають основи візуального та інтерактивного програмування. Пізніше, після засвоєння базових навичок, необхідних для подальшого закріплення та формування нових, більш прогресивних знань включають вивчення основ програмування апаратного забезпечення.

Принциповим у даному процесі являється педагогічний підхід: не дивлячись на інтелектуальну складову, програмування – це, перш за все, практичний навик, що має інтерактивну оболонку. Саме тому воно вимагає прояву у дії, а не просто читання книг. Уроки раннього програмування не можуть зводитися до теорії – найважливіше місце тут відведено експериментам. Крім того, не кожна дитина буде в перспективі цікавитися програмуванням і захоче ІТ-кар’єри. А тому, в рамках впровадження даної практики та викладання предмету, знадобиться підхід, що стане цікавим, а не нав’язливим у розумінні самих учнів. Окрім базових знань, діти мають отримувати інтерактив безпосередньо з процесу, а не бути зорієнтованими виключно на певний конкретний результат у невизначеному майбутньому.

Програмуванню навчають блоками, використовуючи кращі базові мови. Найактуальніші на сьогоднішній день – Scratch, Phyton і Java:

  • Scratch: інтерпретована динамічна візуальна мова програмування для дітей, що дає змогу створювати ігри, анімації, музику, власні інтерактивні історії тощо. Безкоштовно завантажується та може вільно використовуватися у шкільній чи позашкільній освіті;
  • Phyton: найпопулярніша інтерпретована мова програмування для дітей, що дозволяє легко та ефективно створювати прикладні програми та додатки;
  • Java: прогресивна мова програмування, що входить до четвірки найбільш затребуваних у світі. Охоплює широкий спектр розробки: додатки для настільних операційних систем Windows, Linux, Mac OS, мобільні додатки під Android, веб-розробку, включаючи інтерактивні додатки.

Вивчаються мови програмування на базі передових міжнародних онлайн-платформ, що на сьогоднішній день доступні для інтеграції у будь-якій країні світу. Найпопулярніші з них:

  • Tynker (міжнародна освітня платформа для навчання програмуванню учнів початкових класів, яку на сьогоднішній день використовують 87 тисяч шкіл і 60 млн. дітей у всьому світі);
  • Сode.org (міжнародна некомерційна безкоштовна система онлайн навчання програмуванню, що найбільш популярна у школах серед учнів і вчителів);
  • CodaKid (міжнародна онлайн-академія дитячого інтерактивного програмування, що з 2016 року навчила програмувати понад 10 тисяч дітей у 15 країнах світу).

Безпосередньо мова програмування обирається залежно від віку учнів. Перші ступені освоюються дуже швидко за рахунок простоти побудови коду та інструкцій, доступних для розуміння дітьми навіть зовсім юного віку. При цьому, вчителі, які викладають програмування, зазвичай також отримують додаткові компетенції в процесі такої взаємодії з учнями. Зокрема, мають можливість покращити кар’єру за рахунок здобуття нової цікавої практики, ознайомитися з інноваційними методиками та підходами до навчального процесу, побудувати ефективні комунікації з дітьми у класі. Крім того, сучасні дистанційні освітні онлайн-платформи дають можливість кожному вчителю отримати вільний доступ до необхідних кваліфікаційних знань.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Коментарi