Згідно з прогнозами західних аналітиків, застосування автоматизації та технологій штучного інтелекту у критично важливих бізнес-процесах з початку 2019 року може збільшитися більш ніж втричі, що відображає зростаючу впевненість у таких технологіях.

У грудні компанія ISG опитала понад 500 світових бізнес-лідерів щодо їх поточних і майбутніх планів на інноваційні впровадження. Так, на сьогоднішній день лише близько 20% респондентів повідомили, що на даний час уже застосовують автоматизацію і технології AI, але більш ніж 50% стверджують, що в будь-якому випадку будуть використовувати одну або кілька інтелектуальних технологій у 2019 році.

Опитування також показало, що загальні інвестиції у технології автоматизації та AI, включаючи RPA, віртуальних агентів обслуговування клієнтів і особистих помічників, обробку природної мови і машинне навчання, збільшаться вдвічі протягом уже наступних двох років, оскільки підприємства прагнуть до оптимізації та гнучкості у прийнятті рішень.

Щоб краще зрозуміти, як позначаться ці процеси безпосередньо на робочій силі, експерти проаналізували тенденції взаємодії людського ресурсу і машин, опитавши кілька сотень компаній, що вже застосовують AI. В їх числі респонденти з невеликих компаній (1-5 тис. співробітників), компанії середнього розміру (10-25 тис. співробітників) і великі компанії (понад 25 тис. співробітників) у США та Європі з різних галузей (включаючи банківську справу, страхування, виробництво, фармацевтику, роздрібну торгівлю, науку, готельний бізнес, транспортні та бізнес послуги).

В результаті дослідження стало ясно, що більшість співробітників зовсім не вважають AI загрозою своєму робочому місцю. При цьому дві третини керівників компаній заявили, що їх ініціативи щодо впровадження AI, в першу чергу, спрямовані на автоматизацію певних завдань у рамках конкретного бізнес-процесу, а тому не вимагають масових звільнень або перекваліфікації працівників. Майже три чверті опитаних керівників заявили, що автоматизація та AI звільнили їх співробітників для роботи над більш важливими стратегічними ініціативами, що навпаки вплинуло на підвищення продуктивності компанії.

8 прогнозів і тенденцій у застосуванні технологій штучного інтелекту у 2019 році

  1. AI простимулює цифрове перетворення
    Дійсно, багато експертів сходяться на думці, що найбільш глобальною тенденцією у галузі штучного інтелекту стане його зростаюча здатність прискорювати цифрову трансформацію всіх можливих сфер і напрямків діяльності. Аналітичні бізнес-моделі на базі AI стануть більш розумними і швидкими та зможуть виконувати максимально широкий спектр завдань. Очікуваним прогресом на тлі цього стане колосальний стрибок конкурентоспроможності як серед тих, хто вже сьогодні впроваджує AI у свої бізнес-процеси, так і серед тих, хто тільки планує вдатися до інновацій. Аналітичне агентство RELX Group також прогнозує, що впровадження AI і машинного навчання матиме вирішальне значення як для державних, так і для приватних організацій, адже обидві сторони будуть змушені ділити ринки послуг і залишатися конкурентоспроможними по мірі розвитку епохи цифрових перетворень.
  2. AI набуде нових навичок
    Сьогодні прийнято вважати, що навички штучного інтелекту перебувають на зародковому рівні розвитку. Але це не робить AI менш затребуваним у різних галузях, що стимулює розробників посилювати його можливості й нарощувати існуючий потенціал. Більшість організацій сьогодні хочуть використовувати AI з метою посилення позицій на ринку і вдосконалення внутрішньої системи управління. Але поки що все ще існує проблема нестачі експертів, які змогли б адаптувати універсальні інтелектуальні системи під вузькоспрямовані потреби підприємств. Все тому, що багато хто робить ставку на розробку інструментів на базі штучного інтелекту, які не вимагають великих технічних знань для розгортання та управління. Однак, повне потенційне охоплення AI на підприємстві, безумовно, потребуватиме нових навичок, якими повинна буде володіти людина – перш ніж вона наділить ними машину або систему. Передбачається, що для вирішення безлічі бізнес-завдань підприємства та безпосередньо розробники стануть спритнішими й будуть витрачати більше часу на інвестування й створення інструментів, які необхідні в рамках реалізації внутрішніх локальних процесів у компанії. А, отже, AI, який буде виконувати такі функції, набуде нових прогресивних навичок.
  3. AI приверне ще більше інвестицій всередині держав
    Експерти вважають, що, з огляду на швидкий розвиток нових ефективних підходів застосування AI не лише у бізнесі, але й у процесах державного управління, у 2019 році інвестиції в інтелектуальні технології безпосередньо всередині держав перевищать усі очікування розробників. Доцільність інновацій високо оцінюється не тільки приватним сектором, але й державним. Тому багато країн вже сьогодні заявили про те, що збираються інвестувати в розвиток необхідних технологій для посилення свого потенціалу. Китай, США та Євросоюз, зокрема, мають у своєму розпорядженні стратегічні плани щодо фінансування стартапів і нових розробок, формуючи інвестиційні пакети для посилення технологічного сектору. У той же час, на думку експертів, ринок інновацій рано чи пізно почне прискорено формуватися й в економічно відсталих країнах, де поки що серйозно ставиться до передових технологій бізнес, а не представники держуправління.
  4. AI буде формувати нові способи взаємодії всередині компаній
    AI та пов’язані з ним технології дійсно матимуть значний вплив на широкий спектр робочих місць у майбутньому. Але навіть у разі їх скорочення – простимулює появу ще більшої кількості нових. Передбачається, що станеться це навіть не тому, що відпаде потреба в багатьох статичних функціях робочого персоналу у складі людей. А тому, що AI змінить або збільшить існуючі ролі і розподіл у різних підрозділах компаній. У 2019 очікується, що впровадження рішень на базі штучного інтелекту дозволять колективам розширитися, значно збільшити свої навички, потенціал і продуктивність. Уже сьогодні досвідчені ІТ-лідери впроваджують AI не для того, щоб замінити людей, – вони сподіваються, що AI допоможе їм вирішити критичні завдання в той час, коли їм не вистачає для цього кваліфікованих фахівців. Згадане вище опитування RELX Group підтверджує це бачення штучного інтелекту – як допоміжного засобу, а не «монстру», що поголовно позбавляє людей роботи. Згідно з результатами опитування, сьогодні компанії позначають три найбільш затребувані напрямки застосування AI і машинного навчання: підвищення ефективності чи продуктивності праці (51%), аналіз і прогнозування бізнес-рішень (41%) та оптимізація бізнес-процесів (39%).
  5. AI візьме на себе відповідальність за безпеку даних
    Занадто багато організацій, як і раніше, використовують застарілі інструменти та процеси для боротьби із загрозами кібербезпеки. Ця проблема посилюється нестачею інформації, навичок співробітників і негнучкістю існуючих на ринку додатків. Але ринок змінюється. У 2019 році AI і машинне навчання можуть стати чи не єдиним вирішенням даної проблеми, вважають експерти. Справа в тому, що в основі забезпечення захисту інформації лежить вирішення проблеми обробки великих даних. Використання AI в цій області надзвичайно ефективне. По мірі того, як кібер-зловмисники продовжують удосконалювати свої методи, і по мірі того, як розрив між кількістю навчених фахівців з кібербезпеки і попит на їх навички продовжує збільшуватися, – AI та автоматизація набувають першочергового значення для захисту підприємств у 2019 році. Людям математично складно не просто відстежувати загрози кібербезпеки, а й протистояти ним. А тому майбутнє кібербезпеки буде автоматизовано. Навіть найбільша команда безпеки, що складається з висококваліфікованих ІТ-фахівців, не може ефективно досягти бажаного результату без допомоги штучного інтелекту.
  6. AI стане більш відкритим і доступним
    Багато хмарних технологій, що використовуються сьогодні, народилися з проектів із відкритим вихідним кодом. Очікується, що розвиток AI, машинного навчання та пов’язаних із ними технологій піде тим самим шляхом. Сьогодні відкритість вихідного коду стимулює появу ще більшої кількості успішних розробок у цій галузі. Вони більш зрозумілі, інтерпретовані та ефективні. Відкритий і доступний AI об’єднує безліч співробітників і організацій. Тому багато першопроходьців в області технологій, ймовірно, відкриють свої дані компаніям і суспільним групам вже у 2019 році з метою масштабування інтелектуальних систем. Це дозволить організаціям різного рівня успішно узгоджувати ряд критично важливих проектів, які разом створять комплексний підхід із відкритим вихідним кодом в області AI, машинного навчання та простору глибокого навчання.
  7. AI зможе обробляти й аналізувати ще більше даних
    Кількість даних, які обробляють і аналізують системи штучного інтелекту, зі року в рік зростають у геометричній прогресії. Відповідно, вимоги до них – теж. Компанії будуть все більше покладатися на AI-рішення, щоб допомогти собі в управлінні та аналізі даних у майбутньому. І вже у 2019 році очікується, що все більше підприємств будуть інвестувати в розширення можливостей AI, які дозволять масштабуватися з великою кількістю даних. Найбільш очікувана тенденція у корпоративному штучному інтелекті у 2019 році – це машинне навчання, яке, нарешті, вийде за рамки поточних стандартних функцій (маркування зображень, переклад текстової інформації, розпізнавання мови та голосу) і зможе більш комплексно обробляти й аналізувати інформацію, що надходить у вигляді величезної кількості даних. Передбачається також, що нові додатки на ринку дозволять зробити процес їх зберігання та масштабування максимально швидким і безпечним, а прогнози на основі цих даних – більш точними. «Одноразові» аналізи й точкові нішеві рішення, ймовірно, залишаться у минулому, так як все більше організацій, що використовують аналітичні системи, прагнуть більш глобального, але при цьому чіткого моделювання бізнес-ситуацій. Крім того, 2019 рік має стати стартовим в плані формування якісно нових способів взаємодії людини і AI, коли мова йде фактично про повноцінну співпрацю. І, нарешті, ключовою тенденцією 2019 року може стати підвищення ролі управління корпоративними даними в організації за допомогою саме AI, оскільки він здатен забезпечити надійну обробку та зберігання даних при правильному підході до розробки алгоритмів.
  8. AI стане більш прихованим в рамках зовнішніх бізнес-процесів через високу конкуренцію
    З точки зору якості обслуговування клієнтів – як внутрішніх, так і зовнішніх користувачів – багато основних технологічних змін останніх десятиліть були легко помітні та відчутні. Люди добре усвідомлюють необхідність і можливості сучасних додатків і успішно їх використовують. Це логічний результат технологічного прогресу, але він залишає деякий негативний відбиток на діяльності багатьох компаній, коли мова йде про конкуренцію на ринку. Передбачається, що багато організацій у 2019 році не захотять акцентувати увагу на тому, які саме системи, додатки й технології використовують для досягнення бажаних результатів, щоб зберегти свою унікальність і конкурентоспроможність. Таким чином, деякі кращі інтелектуальні рішення можуть бути завуальовані від громадськості, що створить ілюзорний ефект «гальмування» у розвитку. Однак, це пов’язано лише з заходами безпеки для бізнесу. Той факт, що ми, швидше за все, не будемо спостерігати в режимі реального часу, як AI змінює цілі галузі і трансформує ринки або бізнес-моделі, не означає, що цього немає. Він уже всюди – вбудований в усі можливі додатки, а тому користувачі навіть не завжди усвідомлюють, що причетні до інновацій.

В цілому, немає сумнівів у тому, що автоматизація та AI гратимуть найбільш важливу роль у боротьбі зі швидко наростаючою конкуренцією в рамках індустріальної цифровізації у 2019 році, вважають експерти. І до цього нового революційного витку компанії та керівники в усьому світі зобов’язані готуватися вже сьогодні.

Всі права захищено.  Жодна частина статті не може бути використана в інтернеті для приватного або публічного використання без обов’язкового активного гіперпосилання на сайт everest.ua