Сьогодні, для того, щоб успішно застосовувати технології штучного інтелекту в бізнесі, одного бажання та володіння базовими поняттями недостатньо. Необхідно чітко розуміти, наскільки обґрунтовані та безпечні такі нововведення, й оперувати фактами, які дадуть перевагу, або хоча б не дозволять нашкодити вже сформованим принципам побудови та протікання робочого процесу.

Практика показує, що, коли справа доходить до нових технологій, бізнес може відкусити більше, ніж здатний пережувати. Але навіть сильний потік ентузіазму та фінансових вливань не врятує від підводних каменів у роботі з розумними машинами, суть яких необхідно для початку як слід вивчити.

AI – до сих пір «темна конячка», не дивлячись на повсюдні заяви про те, що традиційні системи здатні працювати лише на благо. Для того, щоб підвищити цінність бізнесу за їх допомогою, доведеться чимало покопатися в особливостях і ризиках, які несуть в собі сучасні інтелектуальні розробки.

1. AI є індуктивним – легко навчається у потрібному напрямку, але за умови, що цей напрямок із самого початку правильно задано розробником.
Навчаючись, інтелектуальні системи сприймають дані фактично у вигляді зворотного зв’язку, який вони отримують у відповідь на більш ранні, ними ж прийняті рішення. Їхні прогнози та дії, як правило, безпосередньо залежать від даних, які були спочатку закладені для подальшого навчання. Така особливість робить технологію AI унікальною та відрізняє її від традиційного програмування, в основу якого закладено принцип дедукції. Традиційна програма, орієнтована на конкретні завдання, просто обробляє дані та дає результат у вигляді очікуваних рішень і дій, але не вчиться на власній практиці й не здатна «мислити». Безумовно, з точки зору ризиків, закладених в роботу будь-яких алгоритмів, система «без мозку» може бути більш надійною в експлуатації. У той же час, якщо в ході розробки та тестування штучного інтелекту дотримувалися всі ключові правила та принципи програмування, і розробник врахував кожен аспект замовника та специфіку сфери застосування перед впровадженням системи, – є всі шанси отримати бажану технологію у найбільш ефективному вигляді.

2. Алгоритми AI можуть бути простими, і це не робить базову систему менш ефективною.
Основні алгоритми навчання будь-якої нейронної мережі варіюються від декількох до кількох сотень рядків коду. Простий базовий AI в цілому досить безпечний, тому що заточений на конкретні дії, навчання та розвиток в рамках чітко визначених творцем завдань. Така система легко вчиться й не вимагає від користувача інтуїтивного вгадування її навмисних або ненавмисних дій (наявність яких, безумовно, має оговорюватися на стадії розробки, аби уникнути грубих алгоритмічних збоїв). Складність полягає лише в тому, що прості алгоритми, як правило, розраховані на виконання таких же простих завдань. У той час як вимоги бізнес-середовища до можливостей розумних систем ростуть із кожним днем. І high-менеджмент часто готовий принести в жертву безпеку у своєму прагненні впровадити більш складний багатогранний продукт, що не завжди відповідає реальним потребам компанії. Хоча, саме базові вузько спрямовані системи можуть гідно відслужити на старті.

3. AI може працювати з надлюдською швидкістю та у глобальних масштабах, і маневрування його можливостями має бути усвідомленим.
Якщо грубо описати перевагу розумної системи над людиною в контексті швидкості роботи та прийняття рішень, то електронні сигнали рухаються приблизно в мільйон разів швидше, ніж хімічні процеси в мозку. Тому сьогодні AI по праву відносять як до неймовірного досягнення технологічного прогресу, так і як до найбільш небезпечної «зброї» сучасності в руках людини. Кількість даних, що поглинаються, оброблюються та аналізуються, а згодом перетікають в очікуваний прогноз або дію, – не підвладна жодному геніальному розуму. І, коли за певних умова мають значення навіть мікросекунди, – нейронній мережі не буде рівних, і вона дійсно може бути єдиним реальним варіантом для учасників і регуляторів будь-якого ринку. Але, як і будь-який інструмент у руках людини, штучний інтелект повинен використовуватися виключно за призначенням. В іншому випадку, технологія здатна носити руйнівний характер.

4. Здатність сучасних AI розпізнавати зображення, мову та навіть інтонації спростить робочий процес, але потребує обережності у застосуванні.
Один із найбільш важливих останніх проривів у розробці інтелектуальних технологій – наділення розумних систем здатністю взаємодіяти з людьми за допомогою розпізнавання образів, людської мови та характерних тільки людині індивідуальних інтонацій. Таким чином, сьогодні AI не просто має доступ до інформації, зокрема, про людей, а й фактично може орієнтуватися у реальному світі, обробляючи та оцінюючи ситуацію. І, не зважаючи на те, що до цього дня ці навички залишаються недосконалими, вони вже продемонстрували свою користь, спростивши багато процесів у всіляких сферах застосування. З огляду на таку тенденцію, важливо розуміти, що інтелектуальна система, яку ви власноруч запускаєте у своє “середовище існування”, повинна бути розроблена на базі соціально-етичних, правових і юридично підкріплених норм. Так, AI навчається і адаптується в процесі своєї взаємодії з людиною, але початкові принципи цієї взаємодії повинні відповідати бажанням і потребам споживача або клієнта, і не порушувати його право на конфіденційність.

5. AI долає будь-які бар’єри традиційної складності, але виключно його цільове використання дасть очікуваний результат.
Штучний інтелект, в залежності від свого призначення, може з легкістю обробляти як лінійні задачі (досягнення конкретно поставленої мети в рамках закладених алгоритмів), так і нелінійні задачі (комплексний підхід на базі неокреслених заздалегідь завдань із розрахунком на прогноз). Ця, по суті, універсальна здатність відкриває безліч можливостей для оптимізації різних процесів у всіх областях застосування. Однак, варіювати такою специфікою в рамках трансформації та удосконалення бізнесу слід з особливою обережністю, чітко окреслюючи реальні потреби та цілі. Будь-яка інтелектуальна система вимагає контролю та регулювання напрямків діяльності з метою уникнути як внутрішніх збоїв системи, так і зовнішніх проявів подібних інцидентів. Крім того, максимальна ефективність технології буде залежати від того, наскільки однозначні будуть заявлені вимоги з боку того, хто її використовує. Розмитість і зловживання призведе до хаосу та невиправданих витрат.

6. AI – технологія, створена спростити або вдосконалити роботу, а не імітувати тих, хто її виконує.
Який би рівень безробіття не прогнозували нам аналітики в найближчому майбутньому, маючи на увазі глобальне заміщення розумними машинами людей, істина полягає в тому, що без людини жодна з цих машин працювати все одно не зможе. І, допоки цією темою будуть активно зловживати, розробники знайдуть спосіб запобігти тому, що називають «трансформацією штучного інтелекту в людський розум». Так, той факт, що вже сьогодні AI перевершує людину за багатьма параметрами обробки інформації, аналітичного прогнозування та швидкості прийняття певних рішень, – науково доведений. Але, досягаючи таких результатів, інтелектуальні технології, перш за все, покладаються на початкові стандарти та евристики, закладені розробниками. Методом спроб і помилок, машини та люди вирішують завдання по-різному. Мета в бізнесі – вирішити проблему за допомогою ефективного впровадження з метою оптимізації, а не імітувати кваліфікованого співробітника і те, як він виконує певну роботу. Інженери не проектують автомобілі за принципом пересування коня. А автономне водіння не передбачає симуляцію водія, – воно повинно емулювати його роботу.

7. Системи AI не можна допитати або змусити аргументувати свої дії, тому вони повинні чітко регулюватися.
Для розуміння того, чому розумна машина прийняла те чи інше конкретне рішення, алгоритми повинні бути закладені таким чином, щоб процес прийняття цього рішення було простежено від «А» до «Я». Недостатньо просто поставити завдання і просто проаналізувати результат. Сам шлях, який до нього від початку приводить, повинен бути доступний користувачеві. Тут керівникам багатьох компаній слід задуматися, чи дійсно вони мають потребу у передових алгоритмах, які використовуються в додатках глибокого навчання. Так як саме такі програми сприяють формуванню власних інтуїтивних або творчих рішень. Останні важко відстежувати, і, крім того, вони можуть не відповідати цільовим потребам бізнесу та створювати перешкоди в реалізації поставлених завдань.

8. AI може бути багатозадачним, тому часто для оптимізації ключових бізнес-процесів досить однієї централізованої системи.
Керуючись прагненням удосконалити все й одразу, деякі компанії розглядають одночасно кілька варіантів інтелектуальних систем для оптимізації, на перший погляд, не пов’язаних між собою процесів. Однак, на сьогоднішній день існують більш досконалі рішення AI, які дають можливість об’єднати існуючі завдання, розподіливши їх на головні та другорядні, і контролювати їх виконання централізовано. Суть полягає в тому, що одна система цілком здатна адаптувати поточні процеси під реалізацію ключової мети, і навіть взяти на себе відповідальність за її досягнення. Безумовно, з урахуванням наявності певних ризиків, така система і сама потребує контролю з боку людини. Але, важливо те, що багатозадачність централізованого AI може стати більш оптимальним рішенням в ситуаціях, коли на штучний інтелект покладають великі надії в рамках трансформації всіх бізнес-кейсів і напрямків компанії.

9. Бізнес-цінність будь-якої системи AI виходить із даних і навчання – успішне впровадження та результат залежать від відповідального підходу.
Виконуючи свої функції, AI спирається в роботі з даними на ту інформацію, яка потрібна замовнику, використовуючи для аналізу та прогнозу певний набір алгоритмів. Багато компаній не усвідомлюють важливість і цінність даних, які в процесі впливають і на якість навчання інтелектуальної системи, і на кінцевий результат. Якщо бізнес хоче отримати максимально ефективне рішення та максимально точний прогноз, – прості «голі» алгоритми, що мають на увазі стандартне «мислення» і функціонування, не зможуть задовольнити його устремління. У той час як більш складні будуть прогресивнішими та податливішими до навчання й формування необхідних цілей. Отже, прийнявши рішення звернутися до послуг інтелектуальної технології, доведеться враховувати і специфіку самої її побудови, і інформаційне підґрунтя, що стане для неї плацдармом для навчання, і повну відповідальність за всі рішення, які вона буде приймати, спираючись на ваші вимоги та запити.

10. Взаємовідносини між AI і людиною вимагають уваги та комплексного підходу.
Збільшення продуктивності людини за допомогою AI і навпаки – введення людини в цикл алгоритмічного вирішення низки ключових завдань і проблем, – кропіткий і складний процес, що вимагає окремої уваги. Як показує світова практика, люди та розумні машини цілком можуть діяти колективно та навіть із більшою ефективністю та безпекою, ніж просто автономні системи AI. Але, для того, щоб така взаємодія була надійною, результативною та безпечною, необхідні комплексний підхід і чіткі дії з боку керівників. Людей, ймовірно, буде потрібно навчити або забезпечити їм належний рівень кваліфікації, а також захистити від можливих ризикових ситуацій, створивши відповідне правове поле та запровадивши правила побудови робочого процесу, в який вводиться AI. Все це тягне за собою істотні витрати, зусилля та чимало часу, проте, в той же час, надаватиме більш окреслені перспективи та забезпечить очікуваний результат.

Які потреби і бажання бізнесу користуватися інтелектуальними технологіями сьогодні?

Згідно з прогнозами одного з провідних світових консалтингових агентств Gartner, який опитав більше ніж 3000 керівників бізнесу, а також менеджерів та аналітиків із 112 країн світу в 21 галузі, – 72% респондентів із усіх опитаних заявили про своє бажання та готовність запровадити технології AI в бізнес. При цьому, лише 4% з них обґрунтували своє рішення можливістю отримати або підтримати за допомогою AI конкурентну перевагу компанії на ринку. Майже 60% вважають, що AI сам по собі повинен бути стратегічним пріоритетом для будь-якого сучасного бізнесу. А решта впевнені в тому, що AI, незважаючи на можливі ризики застосування, дозволить їм створити та розширити напрямки діяльності і, таким чином, збільшити прибуток.

Інші дослідження побажань high-менеджменту показують, що на сьогоднішній день, не дивлячись на великі надії, покладені на інтелектуальні технології, лише 23% респондентів за фактом включили його в процеси та пропозиції по продуктах та послугах. Ще близько 30% тримають один або кілька пілотних проектів на розгляді, а більше 50% поки що навіть не мають планів впровадження, хоча й мають у своєму розпорядженні необхідні для цього фінансові ресурси.

В цілому, останні опитування демонструють різні групи «зрілості» до застосування AI в бізнесі, в числі яких:
• компанії, які розуміють і приймають AI;
• компанії, які знаходяться вже на етапі впровадження;
• компанії, які вже досягли в цьому певного прогресу та отримали бажаний результат;
• компанії, які поки що не бачать для себе доцільність і перспективи впровадження AI;
• компанії, які не мають для цього потрібного ресурсу та можливостей.

При цьому, навіть найбільші компанії (більше 100 тис. співробітників) найчастіше мають стратегію AI, але лише 56% з них знаходяться на етапі його активного впровадження.

Утім, в цілому, за остаточною оцінкою експертів, причин оптимістично ставитися до AI багато – потрібна лише розробка правильного підходу. Так, у звіті Gartner за 2018 рік йдеться, зокрема, про те, що, крім багатомільярдного прибутку в умовах цільового застосування інтелектуальних систем на світовому ринку, вже до кінця 2018 року AI стане каталізатором абсолютно нових бізнес-моделей і в найближчі п’ять років змінить конкурентний ландшафт цілих галузей промисловості. Крім того, аналітики прогнозують, що до 2020 року AI, найімовірніше, створить більше 2 мільйонів робочих місць – з урахуванням того, якщо роботодавці відповідально підійдуть до кваліфікованої підготовки вже працюючих і нових співробітників до взаємодії з інноваційними системами.

Всі права захищено. Жодна частина статті не може бути використана в інтернеті для приватного або публічного використання без обов’язкового активного гіперпосилання на сайт everest.ua.