Великі технологічні компанії здійснюють значний вплив на розвиток технологій штучного інтелекту. Але у даному випадку часто доступність важливіше за контроль. У ландшафті домінують технічні гіганти – не тому, що вони завжди є кращим рішенням, а просто тому, що підприємствам легше їх знайти. Проблема в тому, що потреби окремого бізнесу і технічного конгломерату можуть не збігатися. Технічні гіганти зацікавлені у створенні продуктів, які приносять їм фінансову вигоду й можуть прив’язати компанію до певної технологічної екосистеми. Це не обов’язково погано, якщо потреби збігаються, але зазвичай це не так.

Вирішується ця проблема за допомогою забезпечення доступності рішень AI для підприємств будь-якого розміру. У даному випадку важливо враховувати наступні моменти:

  1. максимальна доступність ПО і додатків, що створюються, в першу чергу, стартапами по всьому світові, а не великими технологічними компаніями;
  2. забезпечення ефективних комунікацій між стартапами і потенційними споживачами інновацій – компаніями, які купують технології не для їх подальшого масштабування, а для безпосереднього впровадження з метою отримання вигоди від конкретних рішень;
  3. застосування інтегрованих рішень, що поєднують програмне забезпечення, розроблене стартапами, з відкритими якісними активами даних, які забезпечують гарантію отримання очікуваних результатів.

Які галузі підвищать популярність AI у наступному році?

Додатки AI все більше залежать від якості і кількості даних. Найбільш інтенсивно ці дані використовують сфери фінансових послуг, охорону здоров’я, реклама і маркетинг, а також роздрібна торгівля – вони найчастіше стають прихильниками прикладних рішень AI.

Тут буде не зайвим підкреслити, що, незалежно від галузі, якість даних абсолютно завжди вкрай важлива, оскільки дані, які використовує компанія для навчання і запуску AI, прямо впливають на результати його роботи й відповідно на продуктивність компанії. Забезпечити якість і безпеку використовуваних AI даних найпростіше, створивши для цього попередню інформаційну інфраструктуру. Для цього, до речі, вже також існують спеціальні інтелектуальні додатки, здатні проаналізувати і систематизувати дані будь-якої складності і шифрування.

Інноваційні програми AI випускаються кожного дня. Вони готові до використання у світі бізнесу, і компанії, які почали використовувати їх, вже бачать суттєві переваги перед своїми конкурентами. На відміну від буму інтернет-стартапів, універсальні трансформуючі AI-рішення будуються по всьому світові, а не просто зосереджені в декількох географічних областях – таких як Силіконова долина, наприклад. Більше того, дійсно працюючі прикладні програми штучного інтелекту поступово локалізуються у конкретних регіонах у залежності від того, яка галузь там більш розвинена – чи то енергетика, чи то фінанси. Це зайвий раз говорить про те, що впровадження технологічних рішень з урахуванням унікальних можливостей AI для бізнесу стає неминучим і масштабується з кожним роком.

Як сьогодні застосовуються обробка природної мови (NLP) і машинне навчання (ML)?

Останнім часом бізнес-лідери усвідомлюють, що безпосередні можливості, пропоновані NLP і МL для збільшення доходів, краще досягаються за допомогою автоматизації на рівні конкретних бізнес-завдань, а не в рамках реалізації впровадження на глобальному рівні. Наприклад, деякі розгортають ML з метою виявлення шахрайства, коли AI аналізує сотні показників кожної транзакції, щоб визначити в ній ймовірні ознаки злочинного наміру користувачів. Це попереджає можливі ризики, зменшує фінансові втрати компанії і дозволяє співробітникам зосередитися на вирішенні проблем, а не на їх ідентифікації.

Ще один хороший приклад цільової автоматизації – застосування машинного навчання для обробки та оформлення комерційних угод, що забезпечує значну економію коштів і часу.

«Точкова» автоматизація також використовується для аналізу і прогнозування купівельної спроможності онлайн, в результаті чого AI формує найбільш вигідні пропозиції для кожного користувача, стимулюючи його до здійснення покупки товару або послуги.

Розуміння ризиків і орієнтир на відповідальний підхід

Насправді, існуючий потенціал технологій полягає в тому, що для багатьох вони є універсальною панацеєю, що вимагає майже сліпої віри у свою здатність вирішувати всі проблеми. Однак, вони представляють великий ризик при необдуманому й неправильному застосуванні, і в результаті світ, в якому ми живемо, може стати більш небезпечним, а інтелектуальні системи – більш нестабільними.

Дійсно, часто неконтрольований розвиток інновацій та їх впровадження безвідповідальними або непідготовленими користувачами в багатьох випадках призводить до непередбачених і надзвичайно небезпечних наслідків. У деяких випадках вони мають зловмисний намір, оскільки технологія, наприклад, була розроблена без приділення достатньої уваги тому, як нею можна зловживати. Навіть безпосередньо серед самих творців технологій донині залишається багато таких, які просто не можуть розпізнати потенційні, непередбачені наслідки безперешкодного розвитку їх розробки.

У найближчому майбутньому розвиток технологій має бути збалансованим, що ставить людину в центр її зусиль. Замість того, щоб замінювати людей технологіями, потрібно шукати шляхи для поліпшення добробуту й розширення людських можливостей за допомогою технологій – вони завжди повинні служити людству, а не навпаки. Розвиток інновацій має ретельно контролюватися.

Сьогодні створити компанію для довгострокової оптимізації лише з метою отримання прибутку вже недостатньо – потрібно прагнути балансу між трьома кінцевими результатами: організації, які застосовують AI, повинні бути стійкими, формувати до себе довіру й тільки після цього бути прибутковими. Як створення, так і застосування інноваційних технологій вимагає не просто інвестицій, а й навичок тих, хто за них відповідає на кожному з етапів впровадження. Та й в цілому AI краще розглядати в якості технології спільної роботи, що дозволяє допомагати людині, а не в якості технології, яка може звільнити її з роботи.

Як зробити AI безпечним?

  • По-перше, крім технологій, що стимулюють бізнес-процеси і допомагають їх оптимізувати й посилити, мають існувати й безпосередньо такі технології, які допомагають забезпечувати підтримку та захист прав самої людини, її знань і потенціалу. Розробники завжди повинні бути впевнені в тому, що їх інноваційні інструменти не порушують нічиї права незалежно від того, у якій сфері вони застосовуються. Сама сфера застосування AI вимагає максимальної прозорості та відкритості.
  •  По-друге, розробники повинні зосередитися на питаннях, які мають вирішальне значення для нашого майбутнього і вимагають нашої невідкладної уваги. Чи є, наприклад, напрямок великих інвестицій і цінних ресурсів для підключення побутової техніки до Інтернету настільки ж важливим, як питання, що більш безпосередньо стосуються клімату, людського здоров’я, використання енергії та води?
  • По-третє, ми повинні встановити рамки, які визначають, як саме і де ми використовуємо цифрові технології. IТ-системи мають бути достатньо відкриті, щоб кожен міг отримати доступ і створювати інновації – це підвищує їх цінність. І по мірі того, як AI стає все більш поширеним, його необхідно використовувати таким чином, щоб ми не втрачали контроль над автономними системами.
  • По-четверте, розвиток AI має здійснюватися поетапно – щоб були враховані всі ризики і заходи безпеки, які допоможуть їх вчасно запобігти. У світі високих технологій та експоненціального планування важлива планомірність – підходи при впровадженні та масштабуванні AI повинні базуватися на гнучкості та співробітництві.

Упередженість також стає все більш актуальною проблемою в області AI. Опитування Genpact цього року показало, що 78% споживачів вважають вкрай важливим, щоб компанії боролися з упередженим ставленням безпосередньо до самого AI, в той час як ще 67% навпаки висловлюють стурбованість з приводу того, що AI дискримінує їх. Проте, компаніям ще тільки доведеться задовольнити цей попит – те ж дослідження показує, що лише 34% всіх компаній у світі вже створили внутрішні структури для зменшення упередженості AI по відношенню до людини.

Тут важливо пам’ятати, що AI корисний і масштабується як у бізнесі, так і в суспільстві в цілому, коли є частиною ефективної інфраструктури та підготовленої цифрової екосистеми – вони мають бути стратегічно гнучкими та добре керованими, аби технології реалізували свій потенціал на благо. Ухвалення AI дійсно може привести до великих перемог на ринку в рамках широкої стратегії, але, щоб зробити з нього справжній метод перетворення величезних обсягів даних на необхідні знання нового покоління, організації повинні змінити свій підхід до технологій і зрозуміти, що в їх руках – потужна зброя, яку потрібно застосовувати з винятковою відповідальністю.

Автор: Юлія Долгоп'ятова


Читайте також:

Трансформації бізнес-процесів, пов’язані з впровадженням і застосуванням AI, позитивно позначаться на роботі підприємства

Штучний інтелект допомагає визначити ключові області можливостей і надає інформацію, яка вирішує складні бізнес-проблеми

Коментарi