Вступаючи у взаємодію один з одним, люди розраховують на досягнення оптимального результату – в роботі, домашніх справах або на виробництві. З появою роботизованих пристроїв світ змінився, і ці зміни тривають щодня. Дослідники Університету Південної Кароліни провели масштабний аналіз того, які роботи найбільш корисні для людини, і якими мають бути їх функції, щоб їх завдання при взаємодії з людиною розкривалася максимально повно.

Наприклад, вчені встановили, що те, як спілкується людиноподібний робот, його тон голосу і підбір слів визначають, чи буде він для користувача привабливим (нудним, страшним і т.д.). Так само люди реагують на те, чи використовує робот жести і чи сприймаються вони як реалістичні, безпечні і доречні в конкретній ситуації.

За останні 15 років вчені дізналися про роботизованих помічників стільки, що склали перелік найважливіших вимог людини до «розумним» машинам.

  1. «Особистість» робота – основа комунікації з людиною.
    Екстраверсія і інтроверсія – властивості, якими повинен володіти будь-який персональний роботизований помічник. Більшість власників таких машин очікують, що робот забезпечить їм цікаву соціальну взаємодію, виконає розважальну функцію (як Kuri від Mayfield Robotics). В ході дослідження з’ясувалося, що при програмуванні робота на екстравесивну або інтраверсивну поведінку в залежності від того, як поводиться його власник, співпадіння особистостей призводило до більш позитивної оцінки «розумного» пристрою людиною. Іншими словами, робот повинен бути схожий на власника.
  2. Здатність розпізнавати брехню.
    Роботи, які використовуються для реабілітації пацієнтів з інсультом, добре розпізнають брехню користувача. Люди нерідко намагаються обдурити «розумних» співрозмовників (наприклад, щоб перейти до наступної задачі в рамках реабілітації). Інтелектуальні пристрої можуть приносити максимум користі тільки тоді, коли експлуатуються за правилами. Якщо власник не дотримується правил використання, він буде незадоволений кінцевим результатом дій робота.
  3. Здатність до «емпатії».
    Емпатія властива тільки людям. Інтелектуальні машини, проте, можуть імітувати процес емпатії, це підтверджують дослідження, проведені за участю роботів-динозаврів і іграшкових робо-асистентів. Машина здатна імітувати процеси, що відбуваються в тілі людини. Наприклад, при роботі з пацієнтами, що проходять реабілітацію після інсульту, робот, у якого зламався двигун, навіть вибачився за поломку перед користувачем. Така поведінка інтелектуального помічника спонукає людей до того, щоб ставитися до пристрою з більшою симпатією.
  4. Технічні особливості, що дозволяють машині бути не нудною.
    Хороший приклад спонтанності дій, що фактично є помилкою системи – легендарний шаховий хід системи Deep Blue під час шахового поєдинку з Гаррі Каспаровим. Гросмейстер намагався розгадати хід робота, але не зміг, адже він не думав про помилку в алгоритмі ШІ. Користувачі інтелектуальних домашніх систем, таких як Siri або Alexa люблять ставити їм незвичайні питання, сподіваючись на цікаві та несподівані відповіді. І все ж робот не повинен діяти випадковим чином, оскільки мозок людини шукає пояснення будь-якій дії машини. Спонтанність поведінки робота нервує користувача, тому будь-який творчий процес інтелектуальних машин також повинен бути запрограмований.
  5. Приємний зовнішній вигляд.
    Більшість розробників керуються відгуками про роботів Uncanny Valley. Людиноподібні машини настільки схожі на людей, що лякають більшу частину учасників опитувань. Роботи не повинні виглядати так само, як люди або тварини – досить лаконічного і навіть абстрактного дизайну, щоб вразити користувача зовнішнім виглядо

Автор: Тетяна Козодой


Читайте також:

Види атак на «розумні» машини – дослідження вчених Прінстонського університету

У Техасі відкрився робототехнічний хаб компанії ABB

Коментарi